Jean-Martin Mundutegi Iraultzaren borrero gupidagabea

Jean-Martin Mundutegi Iraultzaren borrero gupidagabea –

XVIII. mendea oso gogorra izan zen Iparraldeko euskaldunentzat, Paris aldean garaile suertatu zen Iraultzak bere garroak zabaldu baitzituen aitzineko erregeen meneko lurralde guztietara, baita Lapurdira, Nafarroa Beherera eta Zuberoara ere. Lege batez gure hiru herrialdeak frantses lege azpian sartu zituzten, bertako foruak, usadioak eta parlamentuak deseginez, euskara bizitza publikotik guztiz baztertuz eta kolonizazio prozesu azkar bati eginez.

Jean-Martin Mundutegi Iraultzaren borrero gupidagabea

Iraultzaile haiek historian mitifikatuak izan dira, frantsesen liburuetan gehienbat, baina baita garai batean, Hegoaldeko liberal entziklopedisten artean ere. Askatasunaren aldeko ekintzailetzat erakutsiak izan dira, errealitatetik  oso urrun dagoen mitifikazioa, orokorrean, hor agintzen zutenak hiltzaile, ebazle eta zanpatzaile fanatiko sutsuak, besterik ez baitziren. Eta Iparraldean, beste zenbait lurraldetan bezala, ederki erakutsi zituzten zein ziren Iraultza odolzale haren egiazko ekinbideak. Izan ziren, prefosta, iraultzaile arrotz haiekin kolaboratu zuten euskaldunak, Jean-Martin Mundutegi uztariztarra dugu adibiderik lazgarriena.

1.- Jean-Martin Mundutegiren nondik norakoak

Jean-Martin Mundutegi Berthonet 1748an sortu zen Uztaritzeko bere etxean. Aita ainhoarra zen, Busunabaita etxekoa, –orain Hodienea deitua–, eta Jean-Baptiste Hodi, Lapurdiko Bailerriko azken lotinantaren koinatua zen. Ama, berriz, uztariztarra zuen. Negozio gizonak ziren eta Jean-Martin Mundutegi ere, luzaz horrelakoetan ari izan zen.

Iraultzaren aldekoa agertu zen eta herri prokuradore izendatu zuten. Hasiera batean, herritarren aldeko atxikimendua erakutsi zuen, ideia berriak proposatuz eta hedatuz. Baina gerora, Konbentzioaren Pinet ordezkariaren eraginez, hilketa eta sarraski ikaragarrien ardurenetako bat izatera pasatu zen. Konbentzioren Gerraren garaian, Donostia aldean ibili zen hango liberal iraultza-zaleekin batera. Famatua egin zen Gipuzkoa osoan bere mehatxu eta despotismoagatik, eta, aldi batez, Donostiako agintaritza politiko-militarra bere eskuetan izan zela erran izan da. Hori dela eta, Lapurdin zabaldu zen Mundutegik Donostian altxor handia gordeta zuela eta bertako auzapez edo alkate izan zela.

Jean-Martin Mundutegi Iraultzaren borrero gupidagabea

2.- Lapurtarren deportazioa

1794an, Konbentzioaren Gerra garaian, Mendebaldeko Pirinioetako Armada antolatu berriak Lapurdiren kontrola hartu zuen bere esku. Hortxe zebilen Mundutegi, Donibane Lohizune aldean biltzen ziren Chauvin-Dragoneko (iraultzaile frantsesek Donibane Lohizuneri ezarri zioten izen berria) Junta Iraultzaileko gainerako gaizkile bihozgabeekin batera.

Lehen aipatu bezala, frantses iraultzaileek Iparraldeko foru, parlamentuak, legeak eta libertateak ezabatu zituzten. Lau urteren buruan, horiek inposatu nahian zebiltzala, lapurtarrek gogoz kontra hartu zituzten agintari frantses berriak eta haien aginduak, zergak, gehiegikeria militarrak, erlijioaren, euskararen eta euskal kulturaren kontrako neurriak… eta haien aurka protestatzen eta altxatzen hasi ziren. Sara, Itsasu, eta muga aldeko herrietako gazteak, desertatu eta Bortziri eta Baztanera mendiz pasatzen zirela argudiatuta, martxoaren eta urriaren bitartean, Sara, Itsasu, Senpere, Zuraide, Azkaine, Ainhoa, Biriatu, Luhuso, Larresoro, Kanbo, Ezpeleta, Makea, Lekorne eta beste zenbait herritako biztanleen bortxazko deportazioa agindu zuten. Landetara eta baita urrunagora ere. Anartean, herri horietan iraultzaile bipilek era guztietako ebasketak, erreketak eta suntsiketak  egin zituzten.

Deportazioak eragin gogorra izan zuen Lapurdiko ekonomian, euskaltasunean eta bizikidetzan. Hori dela eta, gazte lapurtar ainitz Ameriketarako bideari lotu zitzaizkion. Deportazio madarikatu hartara 4000 pertsonatik gora igorri zituzten eta 1.600 inguru zendu ziren agintari frantsesek ezarritako baldintza gogorren ondorioz. Jean-Martin Mundutegi izan zen deportazio agiria izenpetu zuen agintarietako bat.

 …

3.- Mundutegiren heriotza

Bi urte berantago, hau da, 1796ko martxoaren 16ko gauean, gizon talde handi bat, Mundutegi Uztaritzen bizi zen etxera hurbildu zen, eta atea bortxaz botata, ohetik atera eta kanpora atera zuten. Denen artean hebaindu zuten, gorroto handiz, eta sastakaiz  josi ondoren, burua txikitu zioten. Gorpua odoletan blai etxe aitzineko zabaldian etzanik utzi zuten. Huraxe izan zen lapurtarrek Iraultzaren borrero gupidagabearekin hartu zuten mendekua.

Lapurtarren deportazioa aipatu izan da gure literaturan. Hor dugu, adibidez, Michel Duhartek 1989an plazaratu zuen “Uztaritz au temps de la Révolution” izeneko lekukotasun baliosa, 2021ean Beñat Kastorenek bikainki euskaraturik, (“Uztaritze 1789ko Iraultzaren garaian”) Lapurdi 1609 elkarteak argitara eman zuena. Aipa dezagun ere, 1985ean, Joxe Auxtin Arrietak, Erein argitaletxearen bitartez, plazaratu zuen “Landetaratuak” izeneko eleberri historikoa, film edota pastoral baterako abiapuntu ezin hobea izan daitekeena.

Jean-Martin Mundutegi Iraultzaren borrero gupidagabea

Eta nolabait amaitzeko, gogora ekar dezagun 2019ko uztailaren 28an eta agorrilaren 4an, Zuberoako Pagola herriak jokatu zuen Domingo Garat pastorala, Frantxoa Caset-ek idatzia eta Jean-Fabien Lexardoi errexentak zuzendua. 23. jelkaldian, Mundutegiren heriotza dute mintzagai. Mundutegi Saran jaberik gabe gelditutako lurrak eta etxaldeak bereak egin nahian omen zebiltzan. Herritar talde batek gauez etxetik bortxaz atera eta hil zuen. Frantxoa Caset pastoralgileak Domingo Garat jartzen du herritar horien artean. Ikus dezagun:

Mundutegi. 161. bertseta: Herritarrak hor ez direno, ontsa balia dezagün hontarzünak pikarraitüz, etxe güziak suntsituz. // 162. bertseta: Üztaritze herriari, izena diogü kanbiatüko, “Marat sur Nive” deitüra, aitzinara erabiliko. // Sartzen da Domingo Garat, bere lagünekin Mundutegiren etxera. Mundutegi haizatzen düe.

Domingo Garat. 163. bertseta: Hor hiza traidorea, saldü dük gure Herria. Holako lan zikin hori, hire gain dük ezarria.

Herritar bat. 164. bertseta: Heltü gosea bezala, nahi izan dük baliatü, ohoiner egiten dena, hiri gük eginen deagü.

Domingo Garat. 165. bertseta: Orai hor da tenorea, traidoren erabakia, herrietan ebatsiak, zale gibel ützültzia. 166. bertseta: Anaiak hola tratatüz, ez düzüe ahalkerik. Zorren egün pakatzea, züentako düzü jinik. Mundutegi eraman eta ehorik da.

Jean-Martin Mundutegi Iraultzaren borrero gupidagabea

Horrela bukatu zen Jean-Martin Mundutegi hiltzaile eta lapurraren bizitza. Burdinaz hil zuen eta burdinaz hil zuten. Ohorerik ez horrelako hilketa lazgarriak agindu zituen bihozgabearentzat!

Jean-Martin Mundutegi Iraultzaren borrero gupidagabea  Jean-Martin Mundutegi Iraultzaren borrero gupidagabea  Jean-Martin Mundutegi Iraultzaren borrero gupidagabea  Jean-Martin Mundutegi Iraultzaren borrero gupidagabea  Jean-Martin Mundutegi Iraultzaren borrero gupidagabea 

Euskaltzalea eta irakasle-ohia

3 pentsamendu “Jean-Martin Mundutegi Iraultzaren borrero gupidagabea”-ri buruz

  • Benat Castorene 2022-11-06 09:40

    Bikain Joseba, ederki idatzia. Horrela ginuke historia erakatsi behar gazteriari ez eta Manex Goienetxek egin zuen bezala aurreko belaunaldiari nolazpait Iraultzaren ekarpenen defentsa hartuz Lapurdiko instituzioen kontra.
    Hala ere, ez baitzaitut oraindik konbentzitu ahal izan, ez duzu erran , Duharten liburuan argi ta garbi ikusten den bezala, Iraultzak ziola Lapurdiri Baiona arrotzaren supremazia inposatu biak betidanik arerio egon zirela. Inposaketa hori izango zen erabakigarria gure kolonizazioan eta orai dugu ikusten ondorioa.
    Mundutegiren trahizioa piskat misteriotsua da. Hasiera batean biziki untsa defendatu zituen Lapurdiko foruak eta Uztaritzelo Lapurdiko Auzitegia, baita eskunide lapurtarra Baionaren kontra eta bapatean atorra itzuli zuen
    Beharbada, ofizioz merkatari baitzen, nunbait burgesiaren iraultza sozialarekiko hurbiltasun ideologiko eta praktikoagatik, edo erligioren alderako gorrotoa komunagatik.
    Zernahi gisaz eskrupularik gabeko politikari oportunista zer eta orden berriak eskaitzen zizkion oportunitate handiak.
    Bukatzeko, ene iduriko, deportatuen kopurua piskat handitu duzu. 3000 onartzen da gehienetan. Itzela da jadanik 45000 biztanleko ordurako lapurdirako.
    Milesker Joseba.

  • Amonamantangorri 2022-11-07 14:18

    “Askatasunaren aldeko ekintzailetzat erakutsiak izan dira, errealitatetik oso urrun dagoen mitifikazioa, orokorrean, hor agintzen zutenak hiltzaile, ebazle eta zanpatzaile fanatiko sutsuak, BESTERIK EZ baitziren”.

    Hain termino absolutuak erabiltzea sasoi historiko nahasi, bortitz, kontraesanez betetako hartako protagonistak definitzeko…

  • Beñat Castorene 2022-11-07 15:19

    Ene ustez hitz horiekin Josebak ez du jujatzen 1789ko Iraultza bere osotasunean eta erreinuko eremu guzietan baizik Eskual Herrian eta batez ere Lapurdin.
    Izan ere Fransesek onar dezakete, haien ikuspuntutik, orokorrean iraultza “orokorki” baikorra izana zela batez ere feodalismoaren hatzak lurrera botatzeko. Nahiz eta Vendean edo milaka gilotinatuak adibidez ez ziren enekin ados izanen!
    Baina Lapurdin behingoz desberdina zen, orokorki kaltegarria izan zen. Lehenik Lapurdin feodalismoaren hatz guti zegoen eta aldiz iraultzaileen basakeria nabarmena. Hau jadanik nasaiki dokumentatua dago irakurri nahi duenarentzat ( Pinet, Cavaignac eta Mundutegiren krimenak, deportazioa, apaizen petsekuzioa, arpilaketak eta abar) . Horiek oro populu pazifista tipi baten kontra, sobera tipia bere burua defenditzeko. Eta behar bada are gehiago balitzateke deskubritzeko udaletxeetako artxiboetan. xerkatzen baginu. Baina kontu latz horiek ez dute polit egiten frantses narrazio nazionalean eta iparraldeko euskaldunak narrazio horretan ohituak gara besteak bezela batez ere ezker aldean.