Euskararendako ideologia bat gazteentzat, mesedez
Euskararendako ideologia bat gazteentzat, mesedez –
Ane Ablanedo ARGIAn.
Institutura itzuli naiz duela pare bat aste, denbora batez baimen egoeran egon ondoren, eta aspaldiko partez, D eredura. Gogotsu nengoen gaztetxo “euskaldun”ekin topatzeko, urte luzeak egin ditudalako A ereduan eta Lapurdiko B eredu modukoan –hezkuntza nazional frantsesean–, eta nekatuta bainengoen euskaldunok halakoetan sentitu ohi dugun arroztasun egoeraz. Euskara irakasten aritzea, baina hain mundu paraleloan, ezin izanik ikasleekin euskara hutsez erlazionatu, edo naturalki euskal kultura bizi, edo erreferentziak eta mundu-ikuskera partekatu.
Pentsatzen nuen etxeko goxora itzultze moduko bat izango zela, baina hara non ikusi berri dudan dena fantasia hutsa izan dela, ameskeria galanta. Bai, egia esan, asko tristetu naiz ikasleen hizkuntza-jokabidea ikusita, erdararekiko joera ia erabatekoa dute, baina hortik areago, beren hizkuntza-hautuarekiko halako harrotasun moduko bat erakusten hasi dira, lotsagabekeria handiagoa, guri ere erdaraz egiten digutela, damu eta ahalge izpirik batere adierazi gabe gure ohartarazpenen aurrean. Kezkatzekoa.
Ez nuke ikasleen kontra bakarrik jo nahi, nahiz eta onartu behar dudan oso barneko fibra bat ukitzen didan kontua dela hizkuntzarena, eta hala izaki, ahalegin berezia egin behar izaten dudala erreaktibotasunean ez erortzeko, harremana arriskuan ez sartzeko. Errazena ardura guztia beraien gain jartzea litzateke, baina analisi sinple eta inozentea litzateke inondik ere, gu ere bagarelako erantzule, eta badakigulako zuzenean interpelatzen gaituela gazteek egiten duten guztiak. Gustatu ez arren, gure ispilu dira, garenaren sintoma eta ondorio zuzen.
Herriaren normalizazioan (independentzia) ezarri beharko genuke arreta, eta horretara bildu gure indar guztia, horixe da-eta euskarak duen gaitzerako sendabide bakarra
Erdara modu desafiatzailean erabiltzearen arrazoia, gazteen beharrak batere kontuan hartu gabe segitzen duen hezkuntza-eskaintzaren erreakzio modu bat dela iruditzen zait, edo hala dela pentsatu nahi dut behintzat. Gu gara sistema horren agente, eta erdarak ematen digun minaren jakitun direnez, horren kontrako amorrua adierazteko modua topatu dute horretan, arma eraginkor bat. Sintoma da, eta duena baino garrantzia handiagorik ez ematen saiatzen naiz.
Eta erdaraz aritzeko inertzia hori, edo euskaraz egiteko zailtasunarena, gure mendekotasun eta zapalkuntza egoerak esplikatzen du, horrek sortzen duen diglosia gero eta handiagoak. Herri menderatuak, gutxietsia eta azpiratua du hizkuntza ere, eta nekez lehiatu daiteke euskara erdararen nagusitasun osoarekin, gazte baten begietara, behinik behin. Zein hizkuntzari helduko zenioketen zuek, gazteak bazinete, Iruñerrian (adibidez)?
Herriaren normalizazioan (independentzia) ezarri beharko genuke arreta, eta horretara bildu gure indar guztia, horixe da-eta euskarak duen gaitzerako sendabide bakarra, badakigu. Politika gorenaren eremuan jokatzen da hizkuntzaren biziraupenaren partida, eta konponbidea ez dago, hortaz, hezkuntzaren esku, edo ez behintzat bakarrik. Baina, zerbait egin al daiteke gure eremuan? Jakina baietz. Gure ikasleak soziopolitikoki alfabetatu, euskararen arazoaren testuinguratze egokia eginez, gertatzen zaigunaren arrazoiak garbiki azalduz. Ez da asko, baina zerbait bada.
Emakumeon zapalkuntzari hezkuntzan ere ematen hasi garen trataeraren antzeko zerbait egitea, adibidez, ez da hain zaila. Arazoa zapalkuntza-sistema handiago baten baitan –heteropatriarkatua– ulertu behar dela esaten zaie ikasleei, eta marko egokian kokatzen laguntzen duen ideologia baten tresna –feminismoa– eskaintzen. Zergatik ez dugu berdin jokatzen euskararekin? Zergatik ez ditugu berreskuratzen inperialismo edo nazio-zapalkuntza kontzeptuak?
Gazteak beti eta betidanik stablishment-aren aurka. Euskara (eta ez erdarak) stablishment-arekin lotzen baldin badute euskaltzaleok azken urte hauetan zertan eta norekin ibili garen aztertu beharko luke norbaitek.
Nere ustez negarqueritic ez da ecer onic atheratzen. Iracasle batec gai içan behar du bere ikasleequin conectatzecotz. Supposatzen da horretaracotz formatua dagoela. Ez badu connectatzen, ez da ikasleen problema, berea baicic. Eta bere problema anhitzetan araço bilhacatzen du berarençat eta ikasleençat ere.
Euscararequin, comptuan hartu behar da inspiratione divinoarequin harcen diren erabaqui officialac eçarcen direla irizpide beçala, eta haiec iracasleei araço guehiago sorcen drauzquiela erraztassunic baino. Iracasle batec men eguiten badraue academiaren eta bothere guneen erabaqui incoherenteei, eta gainerat pensatzen badu lan mystico-patrioticoa eguiten ari dela, ondoren realitatearequin topatzen da, eta frustratione maila handi bat sentitu behar du. Bainan hori bere problema da.
Bainan, non cocatu horren errua ? Ikaslea ? Ideologia ? Bai cera ! Iracaslea persona içan behar da, academia baten edo ministerio baten interfacea baino lehen. Are guehiago euscararen academiac eta ministerioec euscararen contraco jardun jarraitu eta conscientea burutzen dutenean.
Gazteec euscaran edo cein ere berce ikasgaian ecer interessantic topatzen ez badute, normala da euscarataz edo edocertaz passo eguitea. Eta gaur egun cyberculturarequin, eduqui interessant guztiac erdaraz baicic ez badituzte aurquitzen, eta euscara frustrationeen inguruan edo chiquiquerien inguruan minçatzeco bitarteco bat baicic ez bada, ba normala da gazteec passo eguitea.
Adeitsuqui