Emilio Lopez Adan: “Ez da ETAren bukaera duina gertatu”

Emilio Lopez Adan: “Ez da ETAren bukaera duina gertatu” –

Emilio Lopez Adan Beltza

Barrutik eta hurbiletik bizi izan du Emilio Lopez Adan ‘Beltza’k (Gasteiz, 1946) Euskadi Ta Askatasunaren historia. Hastapenetean militante, eta 1974etik geroztik behatzaile, frente langilean txertatuta zenean. Borroka armatuaren bilakaeraz bere gogoeta politikoak plazaratzen joan da 80ko hamarkadatik. “Ezin da borroka armatua erabili irabaziko duzula pentsatzen ez baduzu”, esana du, eta gaur ideia horretan berresten da. Denbora epe ezberdinetako eta alde anitzeko hausnarketen ondotik heldu zen iaz ‘ETAren estrategia armatuaren historiaz‘ testu-bilduma. Egun, 1967-1980 garaietan izan zen borroka armatuaren ingurumen ideologiko eta estrategikoaz ari da idazten.

Ezagutzen duenari buruz galdetzeko eskatu du, “tabernako salomonkeriak” ez ditu atsegin eta. Angelun (Lapurdi) du gaur bizilekua, han ibili da mediku 2010 urtera arte. Bere etxean entzun eta erantzun ditu ZuZeuko galderak. Adeitsu, zintzo eta argi egin ere, baina gaiak dituen arantzak tentu handiz helduz. ETAk armak utzi zituenetik gaur arteko bidea kezkaz bizi du, presoak gelditu diren egoeragatik batez ere. “Demokrazia guztien bedeinkatzearekin pasako dituzte 30 urte kartzelan”, dio, “terrorismoaren” aurka nazioartean abiatu den gurutzadan edozer justifikatzen duela uste du eta. Penaz azaldu duenez, ETAk orain dela hamarkada batzuk zuen negoziaziorako indarra galdu du. Ondorioz, egoera berrian estatuaren mendekua besterik ez du Madrilen eta Parisen. “Mingarria” zaio hori esatea. Beste esparru batean, egoera sozialaren larriak erreakzio biolentoak sor ditzakeela uste du, beti ere klase kontzientzia baten akuiluarekin. Ezker iraultzaileak ezin dio altxamendu horri uko egin, uste du ‘Beltza’k. Biolentziaz, ETAz eta Iparraldeaz egin dugu solas.

[denak batera ikusteko]

BIOLENTZIAZ

“Bizitza ez da oroz gain dagoen balorea”, esana duzu. Tabua da hori gaur egun. Zergatik?

Biolentziak jendea uxatzen du.

Desobedientzia eta insurrekzioa aldarrikatzen duzu. Horretarako baldintzak daude?

Baketzean zaude interesatua. Baina, zer da bakean egotea?

ETA

2006an zenioen ETAren bukaera duina litzatekeela normalena. Hala izan da? izango da?

Zer eman eta zer kendu du Euskadi Ta Askatasunak?

Isilean segitzen dute ETAren barruko ilunguneek. Noiz azaleratuko dira?

ETAk gudari egunean zioen borroka armatua zilegia eta justua izan dela.

ETAk egin beharreko autokritikak, besteak beste, “traidoreen estimuari bideak irekitzeko” balio behar zuela zenion. Horrelakorik igarri duzu?

IPARRALDEA

Bidasoako ur-bazterrak elkarrengandik urruntzen ala hurbiltzen ari dira?

Euskara eta iparraldea. Belaunaldien arteko transmisiorik eza du ezaugarri bereizgarri. Zein da egoera?

Emilio Lopez Adan: “Ez da ETAren bukaera duina gertatu”

Kazetaria. Ezagutu, ulertu, kontatu. @inakilarra

14 pentsamendu “Emilio Lopez Adan: “Ez da ETAren bukaera duina gertatu””-ri buruz

  • Zapalduek biolentzia erabiltzea zilegi bada, ETAren jarduera etikoa da, beraz Guardia Zibil, Ertzaintza edo kontzejal erahil baten emakume edo aitak ETAko batekin biolentzia erabiltzea etikoa da ezta? edo ez? aaaaaa klaro hauek ez dira pertsonak, pertsonen bizitzzen kontzeptu hierarkikoa du gizon honek, hau da, batzuen bizitzak gehiago balio du besteenak baino, baldin eta euskal herri independente bat nahin duzun edo ez. Honek baldintzatzen du zure bizitzak balio bat duen edo ez. Eta askatasunaz hitzegiten ari al da gizon hau? ze askatasun?

    • Zapalduaren biolentzia beti da zilegi ( beste kontu bat da eraginkorra den une eta modu zehatz horretan, ala ez) zapaltzailearen biolentziaren biktima delako.
      Nazioak okupatzea inoiz ez da zilegi. Nazio okupatuaren aldeko borroka beti da zilegi.
      Nazio okupatuan, ze askatasun? ze etika?
      Joxean, pertsonen bizitzaren balioaren kontzeptu hierarkikoa ez dugu euskaldunok sortu, nazioarteko politikan agintzen duen araua baino ez da. Hemen, Etiopian, Afganistanen, eta Espainian ere bai.

    • Galdeiezu siouxei. Ertazintza erahil bat ez dakit de izan daitekeen, nahiz eta guardia zibilez betetako eratzintza ez dudan maite, ezta Foruzaintza ere. Nire osaba, nik haren izen bera daukat (esaten dute euskaldunberriok berdina esaten dugula, baina nik frogatuta daukat, eta ez probatuta, euskaldunzarrek okerrako erabiltzen dutela,) hil zuten, ez dakit zer den erahil ostia hori, zer eta Frantziatik ekarritako aldizkariak zituelako, Ilunberriko ezpondetan. Zein urtetan hasten da etika? Nire askatasuna zeurea al da, eta neroni zer axola zait, zeure askatasuna edo neronena?

  • Kontraesanez betetako ideologia bat zure oinarri denean zure sinesgarritasuna pikutara joaten da Emilio!

  • Norbait norbaiten etxen arma batekin sartzen bada, etxekoa aurre egin ta hiltzen badu, zilegia izango litzateke? Ala sartu danaren biolentziaren berdina izango zan, hau da , ez zilegi.

    Ba nire ustetan kasu hortan etxekoaren bortitzkeria bere bizia defendatzeko zilegia izango litzateke, etxean sartu danaren aldiz ez.

    Ta ez da Emilio defendatzeagatik ez bait dut oraindik bideoa ikusi.

  • Baina ze sioux, ze zapalkuntza ta ze ostia! Euskal abertzaletasuna politikan egitera ausartu den gauzarik arriesgatuena Ibarretxe plana izan denean.
    Baina zoazte pikutara diskurtso horiekin hombre.

    Testuinguru horretan Isaias Carrasco moduko bat hiltzen duen koldarra ez da zapalkuntza borrokatzen ari. Kaka zaharra egiten ari da.

    • kaka egin eta gero gutxienez ez hadi ipurdia garbitzeaz ahaztu!!! hire komentairoak nahikoa kiratsa utzi dink eta!!! Ibarretxe plana bere alderdiak bota zuen pikutara hasiera hasieratik. Euskal abertzaletasunak egin duen gauzarik ausartena Intxortan eta ondorengo gudariek egindakoa da. Paperak badakizu zertako balio duen ezta? bai kaka garbirtzeko.

      • irakuri ondo idatzitakoa: “politikan” idatzi dut, PO-LI-TI-KAN.

        ze sioux ta ze ostia.

  • Zapalkuntzaren egiten dan guztia inor ez du esan ondo dagoenik, beste biktima batzuk aipatu genezakeen ala ere, a ez, hemen errepresiorik ez da egon.

    Beste biktima batzuk ez dira ezta biktimatzat onartzen ta ez dituzte beste biktima batzuk dituzten laguntzak edo eskubideak, baina e, hemen ez dago zapalkuntzarik.
    Batzuk gartzelara joan daitezke GALeko kondenatuak (kondenatuak zerbait esateagatik bete dituzten zigorrekin, bete dituzten gutxiak) goraipatzera, ta beste batzuk Kartzelaratuak izan daitezke harrera bat egiteagatik, baina e, hemen ez dago zapaluntzarik.

    Batzuk lasai asko joan daitezke hilketa-elizkizunetara, beste batzuei aldiz polizia oldartzen zaie elizkizunetan.

    Ta toruratuak? Hemen ez dira egon, hemen ez bait da izan inolako errepresiorik.

    Belaurri haundi Frankismoari buruz erraten zun modun, “oso lasai bizitzen zan garai hoietan”.

    Ta hori ez du esan nahi Isaias edo beste inor erahiltzea justua danik, ta hemen hainbeste askatasuna dagonez, nik tentuz ta asko pentsatuz idatzi behar dut honi buruz, bazpada e, ze hemen ez da inolako errepresiorik.

    Ta hori demokraziaz ari garela, ze Frankismora, Frankismo baino lehenagora… joaten bagea, errepresioa ez da garai hauetan bakarrik eman.

    Baina beno, orain errepresiorik ez badago (batez ere molestatzen ez badezu), ba lehen ere ez. Ta Euskarari buruz ze esan genezake? A ez, hemen ez da inoiz inolako errepresiorik egon.

  • Zapalkuntzaren pean edo”aitzakiz” , edo erruagatik egiten dan guztia…

  • Peru Dulantz 2013-11-03 10:41

    Etika irabazlearena da beti. Ekintza berberengatik, testuinguru geopolitikoaren arabera, heori edo gaizkile izan zintezke.

  • Aspaldi hontan entzun ditudan hitzik zentzuzkoenak. Mila esker Zuzeuri, eta bereziki Iñakiri. Telebistan kostata entzuten da halakorik…

  • Hasieratik estrategiarik ez da egon. Erakunde armatua baino gobernu probisional batek bideratu behar du erresiztentzia, nazioarte mailan pisua askoz gehiago du eta barnealdean ere, planteatzen duzulako enfrentamendua Estatuaz Estatuaz. Bat, Estatu okupatua, gurea, eta bi Estatu inbaditzaileak. Horrekin ez da nahikoa, behar duzu ere estrategia bat eta masa kritika nahikoa erresiztentzia inpultzatzeko eta herriak gobernu hori berea bezala ikusteko. ETAk 1979an eman zion bukaera bere borroka armatuari non integratu zen espainako sistema barruan, inperialismoaren egituraetan eta hori geratzen zaigun gaur egun, ezker abertzalea deitzen direnak dira bakarrik kolonialismoaren apendizeak eta kolonianismoaren parte garrantsisu bat. Eskubide nazionalak konformatzen dituzte eskubide sozialak eta eskubide sozialak dira eskubide nazionalaren konponenteak. Eskubidearen zutabea indarrarekin lotuta dago, eskubideak indarra dira, biolentzia dira. Boterea da. Eskubidea duzu bakarrik botera duzunean eskubideak inposatzeko, bestea da, Emilok esaten duen bezala, Wal Dysnei.

  • pnv en sistema penetentzirioa dirpertsioa ordun ez joan urrutira, batzoki aurrean eskatu dirpertsioa amaitu dadin