Inoizko inbertsiorik handiena Gipuzkoako garraio publikoan
Inoizko inbertsiorik handiena Gipuzkoako garraio publikoan –
Mugikortasuneko, Turismoko eta Lurralde Antolaketako Departamentuak, bere aurrekontu proiektuarekin, inoizko inbertsiorik handiena egin du Gipuzkoako garraio publikoan
- Azahara Domínguez buru duen departamentuak 87,5 milioi euro aurreikusten ditu, eta horietatik 73,4 milioi (% 83,9) Mugikortasuneko eta Garraio Publikoko Zuzendaritza Nagusiari zuzenduta daude. Lurraldebusek, zerbitzua eskaintzen duten zazpi emakidadunen bitartez, 61 milioi euroko inbertsioa izango du.
- Inbertitzeko ahalegin horrek hiru faktoreri erantzuten die: batetik, erabiltzaileak gero eta gehiago izatea, eta, horiek fidelizatzea eta kopuru hori handitzea; bestetik, udalerri eta eskualdeetan sortzen diren beharrei erantzuteko errefortzuak eta zerbitzu bereziak jartzea; eta, azkenik, Urola Garaia eta Goierri Donostiarekin eta alderantziz lotuko dituen linea berria abian jartzeko apustu estrategikoa egitea, Goierriko herritarren eta hiriburutik Goierrira joaten diren pertsonen aldarrikapen historiko bati erantzuna emateaz gain, lurraldean eskaintzen dugun garraio publikoaren zerbitzuak jauzi kualitatibo handia eman dezan laguntzen dugu, azkenean Lurraldebusen zerbitzua gure eskualde guztietara iritsiko baita.
- Azahara Domínguez, Mugikortasuneko, Turismoko eta Lurralde Antolaketako diputatua: “Gipuzkoan une historiko batean gaude garraio publikoaren erabilerari dagokionez, maila instituzional guztiek garraio publikoa sustatzeko erakutsitako konpromiso handiaren ondorioz. Erronka hori gure gain hartzen dugu, erantzukizun eta anbizio handiz, gure aurrekontu-proposamenean islatzen den bezala. Berriro diot: Gipuzkoako gizarte kohesioa Mugikortasun arloa indartzean datza, garraio publikoa eskubide unibertsal bat bezala ulertzen baitugu, beste eskubide batzuetarako sarbidea bermatzen diguna, hala nola hezkuntza, lana, osasuna edo aisialdia. Horregatik, nire eskumenekoak diren beste bi zuzendaritzekin zerikusia duten beste gai batzuk alde batera utzi gabe, mugikortasun iraunkorra sustatzeko apustu argia, nabarmena eta saihestezina egiten dugu, historiako aurrekonturik handiena emanez”.
Donostia / San Sebastián, 2024ko azaroaren 14a. Mugikortasuneko, Turismoko eta Lurralde Antolaketako Departamentuak, 2025erako aurrekontu proiektuarekin batera, Gipuzkoako garraio publikoan inoizko inbertsiorik handiena egin dela aurkeztu du, erabiltzaile kopuruaren gorakadaren testuinguruari erantzuteko, udalerrietan eta eskualdeetan sortzen ari diren beharrei erantzuteko lineak indartzeko eta zerbitzu bereziak jartzeko ahaleginei eusteko, eta Urola Garaia eta Goierri eta Donostia lotuko dituen linea berria abian jartzeko eta alderantziz.
Azahara Domínguez Mugikortasuneko, Turismoko eta Lurralde Antolaketako diputatuak berriki Batzar Nagusietan azaldu duenez, bere sailak, 2025ean, 87,5 milioiko aurrekontua izango du, 2024an baino % 4,18 gehiago, eta bere lehentasunezko apustua garraio publikoa sustatzea da. Horretarako, Mugikortasuneko eta Garraio Publikoko Zuzendaritza Nagusiaren aurrekontua ia % 17 handituko du, 73,4 milioi eurora iritsi arte. Horietatik, 61 milioi Lurraldebusi zuzenduko zaizkio, hiru faktoreri erantzuna emateko helburuarekin: “Erabiltzaileen gorakadaren testuingurua, horiek fidelizatzeko ez ezik, kopuru hori handitzeko helburuarekin; udalerri eta eskualdeetan sortzen diren beharrei erantzuteko errefortzuak eta zerbitzu bereziak jartzearen aldeko apustua; eta Urola Garaia eta Goierri Donostiarekin eta alderantziz lotuko dituen linea berria abian jartzeko apustu estrategikoa. Ildo horrekin, Goierriko bizilagunen eta hiriburutik Goierrira joaten diren pertsonen aldarrikapen historiko bati erantzuna emateaz gain, lurraldean eskaintzen dugun garraio publikoaren zerbitzuak jauzi kualitatibo garrantzitsua eman dezan laguntzen dugu, Lurraldebusen zerbitzua, azkenean, gure eskualde guztietara iritsiko baita”, adierazi du diputatuak.
Gainera, beste kolektibo batzuen artean garraiobide iraunkorrak sustatzen jarraitzeko helburuarekin, 450.000 euro bideratuko dira Ziztu eta Donostia-Leioa ikasle, irakasle eta unibertsitateko langileen elkarteei dirulaguntzak emateko; 37.600 euro emango zaizkie Gurutze Gorria, Zehar Errefuxiatuekin, SOS Arrazakeria eta Caritas gizarte-erakundeei, eta aurtengoan Bidean Fundazioa gehitu dugu, gero bazterkerian dauden pertsonek erabiliko dituzten MUGI anonimoak kargatzea errazteko; eta 1,3 milioi euro baino gehiago bideratuko ditugu hainbat udalekin ditugun hitzarmenetara, hiriko autobusek MUGI sisteman integratuta jarrai dezaten, “zerbitzu horien erabiltzaileek MUGI sistemaren abantaila guztiak izan ditzaten”.
Era berean, azpiegituren atalean, 3 milioi euro bideratu dira Aldundiak Adifekin eta ETSrekin duen hitzarmenera, Loiolako Erriberako trukagailua eraikitzeko. “Azpiegitura hau mugarri berria da Mugi sistema garatzeko, espazio fisiko batean islatuko baitu Gipuzkoan jarduten duen garraio publiko guztiaren integrazioa, trenbide-operadoreen arteko transbordoak eta erabiltzaileak Donostiako hiri-garraio publikoko sareetara zein Lurraldebuseko zerbitzuetara sartzea erraztuz”; eta 580.000 euro bideratuko dira Hondarribiko aireportua sustatzeari, Ortzibiaren bidez.
Beste inbertsio batzuen artean, 700.000 euro aurreikusi dira garraio publikoa modernizatzen jarraitzeko, eta horiek BAT eta Barik sistemen elkarreragingarritasuna, MUGI birtuala eta beste ordainketa-modu batzuk martxan jartzea ahalbidetuko duten balidagailuak berritzeko erabiliko dira. Hori guztia 2025ean gauzatuko da; 217.000 euro erabiliko dira Mugikortasun Plana egiten hasteko, eta 80.000 euro taxiak egokitzeko, dibertsitate funtzionala duten pertsonak artatzeko.
“Gipuzkoan une historiko batean gaude garraio publikoaren erabilerari dagokionez, maila instituzional guztiek garraio publikoa sustatzeko erakutsitako konpromiso handiaren ondorioz. Erronka hori gure gain hartzen dugu, erantzukizun eta anbizio handiz, gure aurrekontu-proposamenean islatzen den bezala. Berriro diot: Gipuzkoako gizarte kohesioa Mugikortasun arloa indartzean datza, garraio publikoa eskubide unibertsal bat bezala ulertzen baitugu, beste eskubide batzuetarako sarbidea bermatzen diguna, hala nola hezkuntza, lana, osasuna edo aisialdia. Horregatik, nire eskumenekoak diren beste bi zuzendaritzekin zerikusia duten beste gai batzuk alde batera utzi gabe, mugikortasun iraunkorra sustatzeko apustu argia, nabarmena eta saihestezina egiten dugu, historiako aurrekonturik handiena emanez”, adierazi du Azahara Domínguezek.
Turismoa eta Lurralde Antolaketa
Bestalde, Turismoko Zuzendaritza Nagusiak 3.249.850 euroko aurrekontua izango du erreferentziazko turismo-eredu iraunkorraren garapenean sakontzeko. Ildo horretan, 500.000 euro eman zaizkie 10 eskualde-agentziei beren turismo-politikei laguntzeko; 400.000 euro Gipuzkoa turismo-helmuga adimentsu gisa sendotzeko Behatoki Turistikoaren bidez (200.000 euro) eta turismo-enpresak digitalizatzen laguntzeko (200.000 euro); 800.000 euro baino gehiago merkatu-nitxo desberdinak sustatzen dituzten ekitaldi, ekimen eta proiektuei laguntzeko: turismo gastronomikoa, turismo aktiboa eta turismo birsortzailea, esaterako. Azken hori “apustu turistiko estrategikoa” da; izan ere, “jasangarritasuna baldintza ukaezina da bultzatzen ditugun proiektu turistikoentzat, eta orain beste urrats bat ematen dugu, turismoak gure ingurunea hobetzen lagun diezagun, hiru alderditan: soziala, ekonomikoa eta ingurumenekoa”. Azkenik 150.000 euro emango zaizkio MICE turismoari.
Azkenik, Lurralde Antolamenduari dagokionez, 9,8 milioi euro izango ditu, eta 3 milioi euro baino gehiago Pasaialdean esku-hartze estrategiko eta ukaezinerako, Adinberri zentroa eraikiz eta aparkalekua eta Correosen ingurua urbanizatuz; 484.000 euro Pasaiako Udalari, Portu Agintaritzak lagatako hiri-espazioak mantentzeko eta bizikleta-konexioa mantentzeko gastuak ordaintzeko; eta 400.000 euro Oarsoaldeko hainbat jardueratarako.
Gainera, 245.000 euro erabiliko dira Getaria, Azpeitia eta Oñatiko udalekin hitzarmenak egiteko; 250.000 euro udalerri txikien plangintzarako laguntzetarako, eta 100.000 euroko dirulaguntza berreskuratuko da hirigintza inklusibo eta generokorako. Halaber, 3 milioi euro aurreikusi dira arkitektura-jardueretarako, hala nola Oñatiko unibertsitatea edo Aldundiaren Jauregia Donostian birgaitzeko.