Nire auzoan: ¿eres de fuera?

Nire auzoan: ¿eres de fuera?

Nire auzoan: ¿eres de fuera?

Gauza bitxia gertatu zitzaidan atzo goizean. Zuri gelditu nintzen. Zer esan, zer pentsa jakin gabe. Nire auzoan bertan izan zen, etxetik metro gutxira. Munduko herrialde euskalduneneko hiri euskaldunenean. Donostian; ez Honolulun edo Ouagadougoun.

Egia esan, goizeko 7ak ziren. Ilun zegoen, giro txarra, eta bakarrik ginen autobus geltokian. Bera eta ni. Berrogeita hama hirurogei urte inguruko emakumea. Ez dakit. Agian Donostia 2016 izango da, aste santuaren amaiera, turismoaren gailurra, bisitarientzat bizi garela… baina indarge gelditu nintzen.

Joan Mari Torrealdaik harribitxi asko utzi izan dizkigu (harribitxi bat izan da, eta da, bera, egia esan), eta Berrian egin zioten elkarrizketa batean erantzun honek arreta deitu zidan:

“Euskal mundua unibertso bat da, ez eranskin edo zatitxo bat. Osotasun bat badago hor, baina ez da ezagutzen. Orain esaten da bi kultura —erdal kultura eta euskal kultura— bizkar emanda egon direla. Ez da egia. Gu erdal kulturaren barruan ere bagaude; haiek daude gugandik aparte. Beraz, planteamendua egiten badugu era horretara, sekula ez gara iritsiko gauzak ondo analizatzera. Gure tragedia da subsumituta gaudela erdal munduan: edo euskara ez dakitelako edota euskara jakinda ere beren erreferentzia mundua kanpoan dagoelako, gure mundua ezezaguna da haientzat. Eta ezagutzen ez dutenez, gero bihurtzen da bigarren mailakoa, interesik gabea… Ezagutu ere egin gabe.”

Bada, atzo hitzok haragi bihurtu ziren.

Markesina azpian postontzitik hartu berri nuen egunkaria ari nintzen irakurtzen: Hollandek atzera egin duela, harrituta, ea lan araudiaren aldaketan egin ote zuen atzera, eta ez, konstituzio aldaketan egin omen zuela atzera… eta orduan iritsi zen galdera. Egunkarira begira zegoen, harridura aurpegiarekin. “¿Eres de fuera?” “No, soy de aquí” atera zitzaidan eta plof gelditu nintzen. “No, como he visto que estabas con esos papeles… suele haber gente de fuera por aquí, que no sabe qué autobus coger, que andan un poco perdidos… por ayudar… como hay un hotel ahí al lado…”

Lagun batek zioen moduan: bi mundu!

Nire auzoan: ¿eres de fuera?

berria, Donostia 2016, DSS2016, euskara, Torrealdai, turismoa

99 pentsamendu “Nire auzoan: ¿eres de fuera?”-ri buruz

  • Tamalez tendentzia ez da gertaera hoiek gutxitzekoa, haregotzeak nire ustez. Gaur gure herrietan gaur orain dela urte gutxi pentsa ezina zena, euskara ez da prioritate bat, inmigrazioa dela eta etorkinak ez dira euskeran integratu (kataluinan katalanean bezela) eta alderdi batzuek hauekin ondo eramateko erabaki dute gu integratu behar garela (berriro). Badirudi alderdi politiko bat baino gehiagok berea egin duela “hauen dira nire printzipioak eta ez baditizu gogoko beste batzuk ditut”, orain alderdiek euren biziraupena soilk bilatzen dute.

  • Donostia, Bilbo, Gasteiz, hiri handian eta handitzen doazen herrietan akaso ez ote gara euskaldunak atzerritarrak?Ni horrela sentitzen naiz gero eta maizago.

  • Unai Oñederra

    Gu ez gara atzerritarrak, haientzat gara arrotz, baina beraientzat bai, euskal mundua batere ezagutzen ez dutenentzat.
    INVEin: ez dut uste euskara lehentasun ez izatearena etorkinei leporatu behar diegunik. Euskal Herrian etorkin kopurua oso txikia da (http://www.mrafundazioa.eus/eu/artikuluak/zer-ari-da-gertatzen-europan-etorkin-eta-errefuxiatuekin), eta etorkinak etortzen hasi aurretik ere euskara ez zen lehentasuna. Bestela ez ginateke gauden egoeran egongo. Alderdiengan itxaropena jarri ordez, gizarte antolatuan dago gakoa: etorkin eta errefuxiatuei ongi etorria emateko, euskara indartzeko, emakume eta langileak ahalduntzeko, demokrazian sakontzeko… azken finean, burujabetzan aurrera egiten joateko.

    • Hiltzen Hil 2016-04-04 14:52

      Ez dakit non bizi zaren. Agian landa-urbanizazio idiliko horietako batean, baina Euskal Herriko txoko gehienetan etorkin koporua ez da inolaz ere “oso txikia”. Aitzitik, etorkinak eta horien ondorengoak Euskal Herriko populazioaren gehiengoa osatuko lukete XX. mendean espainiatik etorri ziren horiek ere kontuan hartuko bagenitu, euskaldun etnikoen aurrean.

      Alegia, euskal jatorriko linajeek EHko biztanlegoaren heren bat ordezkatzen dute soilik, hain zuzen ere, Euskaraz mintzatu ohi den populazioaren antzeko portzentaia delarik. Bi datu horien arteko harreman zuzena ikusi nahi ez duenak ulerpen arazo larri bat du. Euskal indigenak gutxiengo gara gure lurrean, baina diskurtso etnozentrista badut faxista eta xenofobo deituko naute. Aldiz, Maputxe edo Kurdu batek diskurtso bera erabiltzen badu txaloak jasoko ditu ezkerretik, babestu beharreko komunitate minoritarioa baita.

      Azkoitira joaten bazara edozein egunetan nabarituko duzu lekuz kanpo dagoen zerbait: jihaba soinean duten emakume kopuru harrigarria, jakina, euren 4-5 kumerekin, non eta Gipuzkoa sakonean. Horiengan eta gainontzeko etorkin-kolektibo berrietan itxaropena jartzea Alderdiengan itxaropena jartzea bezain zentzugabea da, baldin eta zure borondatea euskara eta euskal izatearen biziraupena bada.

      Aldiz, zure lehentasuna Ezkerreko Liberalismoaren programa Mundialista, Igualitarista eta Post-modernoa jarraitzea bada, alegia, Europar herrien dekadentzian eta suizidioan sakontzea, bejondizula zeren bide egokitik zoaz. Aurki Podemosekoekin batuko zarete, izan ere, ez zaituzte ezer ezberdintzen.

      Pijo-progre euskaldunek euskal-jatorriko biztanlegoari bizkarra eman die, Maiatzaren 68 ondorengo ezker progreak proletalgo europarrari bizkarra eman zion era berean, lumpen-proletalgoa subjektu iraultzaile gisa hartuz. Pasako dira beste 20 urte eta hatzaren inguruan jarrituko duzue eztabaidan pseudointelektualok, hark seinalatzen duen ilargiari erreparatu beharrean.

      • Beste estatuetako atzerritarrei buruz ari da ta hoiek beste erkidego batzuekin alderatuta gutxi dira, ta bai hemen gehienak etorkinak dira, baina Frantzia ta Espainiakoak,baina beraien semeak ez dira etorkinak.
        Ta ez dakit nondik ateratzen dituzun hemen gelditzen dian euskaldun etnikoa heren bat dela, zutzako beste erkidegoko gurasoak dituztenak ez dira gure etniakoak ta hoiek kenduta euskaldunak oraindik ta gutxiago gara, odolez ari bazera, askoz gehiago izango ziran (niretzako odola ez du ezer erran nahi horretarko baino beno), bakarrik euskaldunen ondorengoak munduan zehar 6 milioi dira.

        Ta esperantza ematen ez duten kolektibo bakarrak, Espainia ta Frantziakoak dira.

        • Hiltzen Hil 2016-04-04 18:05

          Heren bat baino gutxiago.

          Euskaldunon kasuan, gainontzeko kasu gehienetan bezala, abizenek zehazten dute jatorri etnikoa. Hala, José Aranda Aznarrek buruturiko ikerketa batek dio Euskadiko biztanlegoaren %56ak erdaldunak dituela lehen bi deiturak; %24ak, aldiz, deitura mixtoak; eta, soilik, EAEko %20ak dituela bi deitura euskaldunak. %20!!! EAEko zenbatek hitzegiten dugu egunerokotasunean Euskara? %23 gutxi gora behera.

          Jakina denez, gurasoengandik jasotako heziketak eskolak edo erakunde publikoen eraginak baino pisu izugarri handiagoa du. Espainiatik, Frantziatik edo Afrikatik etorritako etorkinen semeak denborarekin Iñaki Perurena bezain euskaldunak izango direla sinisten baduzu, jai duzu. Familiaren kosmo-ikuspegiak, siniskerak, kulturak eta hizkuntzak pisu izugarria izaten darrai Frantziako magrebiar jatorriko 2. eta 3. generazioetan. Frantzia zentralistaren erdigunean!! Pentsa zer gertatuko den gure herri xume eta txikian. Baina tira, Ameriketan euskaldunen ondorengoak asko direnez, zer axola du horrek!!… hori da zure erantzuna?

          Berriz diot, hemen Euskara eta euskal izatea salbatuko dutenak, salbuespenak salbuespen, euskal odola zainetan duen gizarte-sektorea izango da, beste hitzetan, euskara eta euskal izatea gurasoen bitartez jaso duena. Horien indarrarekin, akaso, beste batzuk elkartu daitezke.

          Zoritxarrez, lider politiko eta intelektual abertzaleek gizarteko beste sektoreen interesak gainezartzen dituzte prejuizio eta konplexu ideologikoengatik, edo agian interes ilunagoengatik. Ez dute potrorik errealitateari aurrez-aurre begiratzeko, zeren, horrek, euren buruko eskema zaharrak suntsitzeaz gain, euren etsai historikoen tesiak onartzea suposatzen du, hau da, tesi kontserbadore eta erreakzionarioena. Ondorioz, Sugaar bezalako Calvo Sotelo euskaldunek hau pentsatzen dute: PREFIERO A UNA EUSKAL HERRIA MUERTA PERO ROJA, QUE UNA EUSKAL HERRIA REACCIONARIA.

          • Pat Garrett 2016-04-04 21:39

            Bilbo inguruan milaka dira abizen denak edo gehienak euskaldun eduki arren euskararik jakin ez edo bost axola zaienak. EHko populazio gehiena Bilboaldean pilatzen dela kontuan hartuta, zure kalkuluak ustel baino ustelagoak dira. Zure argumentuak gezurrean funtsatzen dira, eta demagogian.

          • Gauza da oso erraz konturatzen zaretela nola euskal herriaren erdaldunketak atzerritak bilakatu digula geure herri bertan. Baina hauze bera ez zarete gai ikusteko, mundu osoko inmigrazioari buruz hitzegiten hari garenean. Zeren eta, hondo entrenatutako lorito impenitente honenen bezala, kontraesan herraldoienak ere gainditzeko trebatuak zaudete. Zeren oso harriskutzua ta antisoziala da, artaldearen barruan, artzainak erakutzitako kortatik kampo, hesiaren aranago begiratzea.

          • Esperanza Aguirre zure aburuz gure etniakoa da, niretzako ez, euskal abizenak munduan 6 milioi pertsona baino gehiago dituzte, beraz hemen heren bat izango dira baina kanpoan hori bider 20.
            Abizen euskaldunak izanik gazteleradun elebakar mordo dira hontan, ta abizenak euskaldunak izatea ez du erran nahi ez hemengoa zarenik, ezta arabaso espainiarrak ez dituzunik ere.
            Euskaratik etorriko da baina ez euskal abizenak dutenengatik, hoietako askok ere erdaldun elebakar amorratuak direlako.

            Frantziari dagokionez, arazoa ez dira MAgrebtarrak, arazoa da nola ez diren haiek integratzen saiatu, beraien auzoak etorkinak ez ateratzeko eginak dira, inorekin ez nahasteko, ta ez dituzte etorkinak eraiki.
            Etorkin hoiek baztertuak dira, bigarren mailako hiritar, ta hori da arazoaren muina.
            Ta bi abizenetik bat ez euskalduna duten hoiek, zenbat abizen euskaldun dute 3, 4, 5garren postuetan?

            Ta zenbat Garcia, Fernandez, Gonzalez… dira jatorri euskaldunekoak? Ze hoiek komunenetarikoen artean daude.

            Zure ideiak jarraitzen bai desagertuko ginatekela.

          • Juanma Sarasola

            Hiltzen Hil: “(…) euskal jatorriko linajeek EHko biztanlegoaren heren bat ordezkatzen dute soilik, hain zuzen ere, Euskaraz mintzatu ohi den populazioaren antzeko portzentaia delarik. Bi datu horien arteko harreman zuzena ikusi nahi ez duenak ulerpen arazo larri bat du”. Ze harreman zuzen eta ze zuzenondo? Hemen beste batzuek ere esan duten moduan, Euskal Herrian badira 8 abizeneko (edo gutxiagoko) euskal linaje-ko (sic) biztanle andana bat euskaraz ez dakitenak eta ikasteko batere eginahalik egiten ez dutenak. Baina, aldiz, badira Euskal Herritik kanpo bolada ezberdinetan etorritako eta integratutako lagun ugari euskaraz ikasi eta euskaraz -ahal den heinean- bizi direnak. Ahaztu egin zaizu euskara ez dela etxean bakarrik ikasten; eta euskalgintzak egindako lan eskerga, zer? Euskaltegi, gau eskola, barnetegi, ikastola, hizkuntz eskola… etorkin pila baten euskalduntzean funtsezkoak izan direla ez ahaztu!

    • Asmo onekoa da etorkinen alde egitea. Baina euskararentzat guztiz kaltegarri.
      Etorkin on bakarra litzateke gaztelania edo frantsesez jakin ez eta euskaraz eta bere jatorrikoa besteren bat dakiena solik. Baina horrelakorik ez dago.

      EHra etorkin gehiago ekartzea erabat kaltegarria da euskararentzat eta euskal identidadearentzat. Ez da hori faktore bakarra, baina arazoa biziki areagotzen du. Are gehiago biztanleria euskaltzalea gutxitzen doala jakinik.
      https://stopimmigrazioa.wordpress.com/

      • Ez dago? Ba al dago Gazteleania edo Frantsesa ez dakien euskaldunik? Ez, orduan zure teoria jarraituz….

        Zergatik Gaztelera edo Frantsesa? Derrigortuak daudelako gu bezala?

      • Juanma Sarasola

        Ez dagoela? Hara, salbuespen bakanetakoa izango da, baina ezagutzen dut irlandar bat Euskal Herrira etorri eta euskaraz lehenago ikasi zuena gaztelania baino… non eta Ermuan! (Zorionez, ermuar euskaldun eta euskaltzale koadrilletako batean integratu baitzen). Norekin eta horrela. Zerikusi haundia du bizitza soziala zeinekin egiten duzun edota lagunarteak zer jarrera duen euskararekiko. Lehenagotik hemen gaudenoi (autoktonooi) dagokigu halako euskalduntze prozesuak ahalbidetzea eta erraztea. Hor askotan -gehiegitan- herren eta itsu ibilki gara.

    • Juanma Sarasola

      Unai, etorkinak ez dira soilik azken urteetan etorritakoak, ahaztu egin zaizkizu batez ere XIX. mende bukaeran eta XX. mendean zehar Espainiatik eta Frantziatik etorritakoak (tartean trengizon, meatzari, igeltsero, hargin, fabrikako langile, karabinero, zapeloker, mugazain, irakasle, apaiz, militar, eskribau, idazkari eta bestelakoak). Horietako asko integratu eta euskal kultura eta hizkuntza bere egin dute, baita ondorengoei transmititu ere, baina beste askoz gehiagok ez dute hori, hainbat arrazoirengatik, eta errua ez da beti kanpotarrena izan, euskaldunon errua ere izan da kasu askotan.

  • Oxiomorona zera da;

    Sozialismoa espainako languileek ekarritako ideologia dala, eta sozialismoaren begiez euskal herriko herroa espaniarengandik berezitea.

    Euskal herria, bere arima andaluziatu arte, beti izan da monarkiko, kristau ta erreakzionario. Euskal sozialistek, Andaluziar jornaleroen beren señoritoen aurkako kosmosa baino, es dute barruratu. Eta estatuko, progrezistatutako bezte herrialde guztion berdin, danak kalifato berberaren barruan geratuko garela, arabieraz hitz egiten.

    • Juanma Sarasola

      Espainia da zure erreferentzia mentalaren ardatz nagusietako bat, zure hitzetatik ondoriozta daitekeenez. Euskal Herriaren osotasuna (alegia, Frantziako estatuaren menpe ere dauden lurraldeen egoera soziolinguistikoa) aintzat hartzea hain zaila da halako analisi eta etorkizunerako aurreikuspen burutsuak egiteko tenorean?

  • Unai Oñederra

    Beldurtuta utzi naute hemen irakurritako iruzkinek. Nik Amelia Barquinekin egiten dut bat: http://www.argia.eus/argia-astekaria/2223/amelia-barquin Euskararen atzerakada etorkinekin lotzea, arrazakeria eta xenofobia ezkutatzeko modu bat da, genero indarkeria beste batzuk erabili izan duten moduan: http://www.pikaramagazine.com/2016/01/vienen-a-violar-a-nuestras-mujeres/
    Kontuz Islamofobiarekin! http://www.mrafundazioa.eus/eu/artikuluak/islamofobia-musulmanak-gaur-egungo-judutarrak-dira

    • Baina euskararen atzekarada etorkinekin lotzea egia edo gezurra da?

      Beztalde islamofobiak 0 hildako utzi ditu Europan. Islametik datorren gorrotak ostera milaka bat edo batzuk Europan asken hogei urten hontan. Zegaz eduki behar dugu kontuz orduan? Probresistak kontuz dabiltza islamari adiskidetzu agertzekotan.

      Euskal ohiturak, jendea eta bizimodua babeztea xenofobia eta arrazakeria da? txinatarrak txinan euren ohiturak, jendea eta bizimodua babezeta xenofobia eta arrazakeria da? Gauza bat argi dago, 2500 urtean txina txinatar izango dao, 2500 urtean euskal herria ez da jada euskaldunona izango. Honek beldurra ematen dau edo ez?

      • Gezur hutsa da, Espainia ta Frantziak aplikatutako politikak dira erantzule, ta etorkin gabe euskara ere gainberan zegon, hizkuntz bat debekatzen danean ta beste bat derrigorrez sararazten dizutenean, errua ez da egoera horrela aurkitu due etorkinarena.

      • Juanma Sarasola

        Ez ahaztu agintari kristauek (izan erlijiosoak izan politikoak) mendeetan Europan bertan eta gainerako kontinenteetan Gurutzearen izenean egindako sarraski eta genozidioak (Inkisizioa, Ameriketako indioen genozidioa, bortxazko kristautzeak, Gurutzadek Aita Santuaren bedeinkazioarekin Ekialde Hurbilean egindako sarraskiak, nazionalkatolizismo frankistak eragindako hilketak eta errepresioa…). Baina, jakina, errazagoa da beste kultura eta erlijioetakoak seinalatzea, errudun gisa eta denak zaku berean sartuta. Apokalipsia orain… omen!

        • Euskaldunok eta Europako bezte herriek bezala jasaten hari garen islamaketa prozezu indartzu honek gauza oso txarrak ekarriku ditu. Palestinoak judutarren aurka, serbioak kosovotarren aurka, chiitak sunniteen aurka herrialde beren dagozanean eta horaindik ez dugu ezer ikasi multikultura sozietateri buruz dauden gezurrei buruz.

    • Euskararen atzerakada ez erabat, baina hein batean inmigrazioarekin lotzea erabat zuzena da.
      Koloniako gertakarien inguruko Pikara aldizkariko artikulu hori berriz, zabor hutsa. Errealitatea ezin onartu, festetan eraso bat izan dela eta “tolerantzia zero”, baina berdina musulmanek egitean gertatutakoa dudan jarri eta beraiekiko enpatia bultzatu eta bertakoa jazarri.

      Gauza bat; noiz konturatuko gara masa inmigrazioa elite burgesek aurrez antolatutako fenomeno bat dela? Eta zuek zer uste duzue, Euskal Herriaren eta europar langile klasearen onerako izango dela? Serio?

  • Hiltzen Hil 2016-04-05 21:28

    Unai Oñederra, hartzazu erantzun hau kritika eraikitzaile moduan:

    Nire aburuz zenbaitek erredukzionismo ideologiko batera jotzen duzue euskararen atzerakada aztertzerakoan.

    Freud-ek sexura murrizten zuen gizakion bizitzaren zioa, modu okerrean. Marx-ek, aldiz, aberastasun materialen bilketara murrizten zuen, oker zelarik ere. Psikoanalisia eta Marxismoa okerreko ideologiak dira kausa bakar batera murrizten dutelako giza existentzia. Gizakia bizitzan zehar kausa ezberdinen bitartez mugitzen da, alegia, poliedrikoa da.

    Euskararen kasuan berdina gertatzen da. Faktore ugari daude euskararen atzerakadaren atzean. Horietatik garrantzizkoenak hauek dira:

    – Hizkuntza erdaldunen hegemonia erakundeetan, komunikabideetan, goi-hezkuntzan, harreman ekonomikoetan…

    – Atzerritarren presio demografikoa industrializazioa hasi zenetik gaur arte, lehenago demostratu dudan bezala

    – Euskararen gizarte ekosistema tradizionalaren desagerpena, alegia, nekazal-bizimoduaren desagerpena.

    Zenbait intelektual ezkertiarren arazoa honakoa da: Erredukzionismoa. Soilik onartzen dituzue ideologikoki konbeni zaizkizuen arrazoiak, eta zuen dogmen araberakoak tabu bilakatzen dituzue. Gustoko ez dituzuen arrazoiak alde batera uztea ostrukarena egitea da. Beldurra ematen dizula diozu, baina benetan beldurra ematen dizuna zera da: Errealitate gorria onartzea. Onarpen horrek zure dogma sozial-demokratak eztabaidan jarriko lituzke, eta ez zaude pausu hori emateko prest. Erredukzionismoa da zuen arazoa, eta hori onartzen ez duzuen bitartean euskararen inguruko azterketa guzti horiek soberan daude.

    • Lehenago ez dezu ezer demostratu, zertaz ari zara, etorkinak ez dira erantzule, etorkin gabe euskara duela asko gainberan zegoela, etorkin gabe Espainiar ta Frantziar legediekin ta eramandako politikekin, berdin berdin erdaldunduko ginateke, Frantziarrak ta Espainiarrak erabili zutela hori bizkortzeko? Bale, baina hori gabe ere horrela geundeke.

      Katalunia gu baino askoz atzerritar gehio ditu, zergatik han Katalana % gehiago dakite?
      Erraten dezuna gezurra delako?

      Dugun autogobernu ziztrinarekin posible da EAEko hiritar oro derrigorrez euskalduntzea, zergatik ez da egin? Etorkinengatik?Ai ama.

  • Peru Dulantz 2016-04-06 09:10

    Igandeko familia-bazkariko elkarrizketa esanguratsu bat, duela gutxikoa: “Se ha muerto Xabier Lete” Nik. “Y, quién es Xabier Lete?” Arreba progre, munduko hiritar, kosmopolita, podemoszale baskoak. Komentariorik behar al da?

  • Unai Oñederra

    Dudarik gabe etorkinena ez dela arazoa. Nire seme-alaben geletan (Ikastola) ez dago etorkinik, eta lagun artean gaztelaniaz egiten dute.
    Islamofobiak ez duela hildakorik sortu… dudan jarriko nuke. 1933an ere esaten zuten alemanek ez zutela judurik akatu. Kontuz Islamofobia horrek ekar dezakeenarekin!
    Erredukzionista izan naiteke, badakizu errealitatea gure betaurrekoekin ikusten ditugu Horregatik dira aberasgarriak elkarrizketak iritzi desberdineko jendearekin. Badakit euskararen egoera hamaika arrazoiren ondorioa dela, baina etorkinena oso atzean dago.
    Beldurra errealitate gorriak ematen dit dudik ez, faszismorantz gerturatzen diren geroz eta ahots gehiago entzuten ditudalako inguruan. Iparralden FN dugu, eta Hegoalden FN ez baina bere diskurtsoa bai.
    Xabier Lete ezagutzen ez duenak, asko galtzen du: Progre pobre 😉

  • Unai, nik islamofobia daukat, gero eta gehiago. Dakizun bezala, fobiak ezin dira ebitatu, ez da norberaren aukera. Baina, gainera, jarrera ideologikoa, politikoa, mentala eta pertsonala dauzkat islamismoaren aurka, faszismoaren kontra bezalaxe. Orain, zuk ez badituzu irakurri nahi Parisko, Bruselako, Kurdistaneko eta beste toki askotako hilketak egin dituzten terrorista islamikoen erreibindikazioak, haien “argumentuak”, zure problema da, segi buenismoan bizitzen, baina ez uste beste guztiak itsuak garenik.

    • Juanma Sarasola

      Gotzon, Islama eta islamismoa ez dira gauza bera, ezta kristautasuna eta fundamentalismo kristaua ere. Islamofobo izateak musulman sinismenekoak eta kulturakoak gorrotatzea esan nahi du, denak zaku berean sartuta. Ezin ditugu parekatu Islama (jar bedi hor beste zeinahi erlijio) besteei indarrez nahiz beldurrez ezarri nahian dabiltzanak eta erlijio hori berentzako bizi dutenak (eta besteon sinismenak eta praktikak errespetatzen dituztenak). Intolerantea eta tolerantea ezin ditugu zaku berean sartu.

      Erlijioak, beude fededunen etxeetan (etxekoei inposatu gabe) eta dagozkion tenpluetan, baina gizartean gainerakooi sinesmen/sineskeriarik eta horien araberako praktika sozialik ezarri gabe.

    • Fobiak sortu ta kendu daitezke, ta fobia bat dezunean ez du erran nahi fobia diozunari zerbait egin dizula, ta arrazoizkoa ez bada, ze arrazoia izango dezu?
      Zenbat jende erahiltzen da estatu mailan urtero? 2000 pertsona? Islameko erradikalengatik zenbat?
      Ta zerbait erabiltzea gaizkia egiteko, ez du erran nahi, berez erabilitakoa txarra danik.

      Hau da nik gauz on baten izenean barrabasakeriak egin ditzazket, ta errua ez zun izango nik erabilitako aitzakia berez.

      Zeatik Estatu batuetan beste estatuekin alderatuta, jende gehio akatzen dute tiroz, nahiz ta alderatutako estatuan armak legalak izan ta %tan kopuru berdina izan?

      Arrazoizkoa ez dana arrazoiarekin gainditu daiteke.

    • Gotzon, kurduak islamiarrak dira. Ea apur bat gehiago ikasten dugun.

  • Bere norberaren herriaren deuzestaketaren aurka egotea faxista bada, orduan atzoraino faxistak izan gara, eta mundo osoa faxistes betea dago. Korearrak, Txinatarrak, Arabiarrak, Japondarrak, boliviar indigenak, igitoak, zimbauetarrak… danak faxistak, zeren danak euren pribilegiak jartzen dituzten euren herrialdeetan, gainezkoen ganetik. Halako san benito hedatuak ezin dauka konotazio antisozialik izan.

    Egia esan faxismoa , estatalismo indartsuan oinharritzen da. Edozein bezte munduko herrialdeetako inmigrazio lege berdinak edukitea, hegokorearra adibidez, ez dakit nola faxista bihurtzen gaituen, haiek faxista izan gabe.

  • baratzezaina

    islamofobia, erlixioaren kritikaren aitzakiarekin arabiarren aurkako arrazismoa itxura onargarriago batez apaintzeko modu bat bertzerik ez da. argi dago FNaren diskurtsoaren aldaketa entzunez: duela 30 urte arazoa magrebiarrak zirela zioten, gaur arazoa musulmanak direla diote. bainan populazioaren kategori berberaren aurka ari dira.
    eta islama aitzaki hartzen duen terrorismoa aitzaki hartzea arrazismo hori ezkutatzeko, hipokrisian urrats bat urrunago egitea da.
    eta terrorismoaren aurka izatea “islamofobia” deitzea, nahasmen gehio sortzea da.

  • baratzezaina

    etorkinei eta erdaldunei buruz adibide pertsonal bat, bainan egoera zabaldu baten erakusle :
    nere ama erdalduna da. nere aitaren aldeko familian 19 lehengusu gare
    19 horietarik 7k ama edo aita erdalduna dugu, eta 7 horietarik 3 euskaraz mintzo gare. %43
    19 horiaterik 12ren amak familia euskaldunekoak dire, eta euskara ahantzi eta axolik ez. 12 horietarik inork ez daki euskaraz. %0
    horrelako zenbat familia Lapurdin…
    nere lagun eta ezagun euskaldunen artean, erdiak buraso erdaldun bat (edo biak) ditu.
    eta euskaraz ez dakiten bertzeen hiru laurdenek famili euskalduneko bi burasoak dituzte.
    “ez inori ba errua bota Euskal Herria hiltzean.” zion abestiak

  • Koldo, eskubide osoa duzu zure jarrera defendatzeko, baina ez besteon hitzak manipulatzeko. Bai, islamismoa etsaitzat dut, argi eta garbi. Ez islama, ez musulmanak, ez arabiarrak, islamismoa baizik, yihadismoaren iturria. Ulertzen duzu diferentzia? Edo ez duzu ulertu nahi eta zure diskurtsoa bota gura zenuen besterik gabe, “arrazismoa”, “hipokresia” eta ohiko beste topikoez hornitua? Nazien kontra egotea alemanen kontra egotea da? Espainiako faxisten kontra egotea espainolen kontra egotea da? Le Pen-en kontra egotea frantziarren aurka egotea da? Futboleko ultren kontra egotea futbolzaleen kontra egotea da?
    Nahasmena sortzen zu ariko zara, izatekotan ere, kontua oso garbi baitago.

    • Islamismoa? Dena berdina da? Kristautasuna ere? Berdinak dira kristauak beraien artean? Edo Judutarrak? Edo arazoa da egiten dan interpretazioa? Ta nigatik erlijio guztiakdesagertzen badira hobe, baina guztiak.

  • “…garenak gara, gure aurka erabili den boterearen ondorioz. Biolentzia kopuru edo ahalmen gehiena pilatzen duenarena da boterea politikan, eta euskararen aurka sei biolentzia mota erabili izan dira: linguistikoa, fisikoa, penala, ekonomikoa, psikologikoa eta morala.,,”
    «botererik gabe ez dago minorizazioa gainditzerik, eta hau gainditu gabe ez dago berdintasunik talde linguistikoen artean: eta talde linguistiko batek bere iraupena bermatu nahi badu, ezinbesteko du botere kopuru bat erabiltzea, zenbat eta handiagoa hobe». Munduan diren 5.346 hizkuntza bakoitzak atzean duen boterearen neurriko garrantzia dauka. Ez gehiago, ez gutxiago.
    Pako Aristik, berrian:
    http://www.berria.eus/paperekoa/1832/020/003/2016-04-03/zer_diogu_boterea_diogunean.htm

  • baratzezaina

    Gotzon: hain zuzen, islamofobia musulmanoen aurka izatea da (islama erlixioa duten pertsonen aurka). Islamismoaren aurka izatea ezin da inolaz islamofobia deitu. Ez zare musulmanoen aurka, orduan ez esan islamofoboa zarenik.

    • Ez, Koldo, islamofobia ez da jarrera bat, fobia bat da, izenak dioen bezela. Klaustrofobia izatea norberak ez du aukeratzen, gertatu egiten da y punto. Nik, gaur egun, aldiriko trenera igotzen naizenean eta nire bagoian emakume musulman buru estali bat esertzen denean beldurra sentitzen dut, zer nahi duzu esatea.
      Islamismoa islamean oinarritutako mugimendu politiko bat da, eta hor bai, hor jarrera pertsonala eta ideologikoa daukat, erabat kontrakoa, nik sinesten dudan balore guztien aurka baitago. Eta hiltzeko prest: kristauak, yazariak, kurduak, belgak, frantsesak, denak ditu helburu. Agnostikoak, ateoak, denak ditu etsai. Buenismoa errespetatzen dut, baina prentsa irakurri ere bai, eta itsua ez naiz.

      • baratzezaina

        bi gauza:
        1. terrorismo islamistaren biktimen artean, zenbat musulman daude? portzentaia bilatzen baduzu harrituko zara.
        2. islamismoarentzat, erlixioa aitzaki eta tresna erabilgarri bat bertzerik ez da terrorea eta estatu mafiosoak garatzeko. funtsezko arazoa ez da erlixioa baizik eta gizartearen usteltzea. Olivier Roy-k dion bezala, ez da islama erradikalizatzen ari, baizik eta nihilismoa eta bortizkeria islamizatzen.
        tresna erabilgarri diot, gazte galdu eta haserretu batzuen manipulatzeko eta haien ego zaurituak harrotzeko ondo funtzionatzen duelako.

  • Bi pasadizo etorkinei buruz:
    Nire Basauri erdaldundutik paseatzen nengoen eta aurrean, bizpahiru metrotara, ama eta alaba zindoazen eskutik hartuak. Hegoamerikarrak zirelakoan nengoen. Neskatoa, ez zituen bost urte baino gehiago izango, hogei arte kontatzen zegoen, euskaraz. Amak “¿Qué has comido hoy?” galdetu eta neskatoak “Indabak” erantzun. Amak berriro, tonua altxatuta “¡Que qué has comido hoy!”, ta neskatoak oihuka “INDABAK” erantzun zion. Niri irria ezpainetan irudikatu zitzaidan.
    Beste bat. Basauri erdaldunduko terraza batean nengoen. Eskolatik ateratzeko ordua izango zen, hainbat mutiko eta neskato hamar urte inguru izango zituzten, gurasoekin, paretik pasa baitziren. Lehenengo zuri-kaukasiko koadrila, gazteleraz “ostia”, “puta”, “joder” eta halako berbetaz betetako eztabaidarekin. Atzerago talde txikiago bat, bitartean hego-ekialde Asiatikoko neskato bat, euskara dotore batean berba egiten.
    Halakoekin euskarak badu etorkizuna eta ez eusnoob kooltureta autoktonoekin.
    Baina, noski, erantzun guzti hau ezinezkoa da. Aita Zamorako herrixka batetik etorrita ezinezkoa da nire ama-hizkuntza euskara izatea (“Basaurikoa zara, nola da posible euskara zure ama-hizkuntza izatea?”, “Bilbokoa izateko euskaraz ondo egiten duzu”), ezta ikasketa guztiak euskaraz egin izana (beno, karrerako ikasgai batzuk izan ezik). Are ezinezkoagoa tesia genetikan euskaraz idatzi izana eta tesi horrek Euskaltzaindia ta EHUren sari bat jasotzea. Ezta ere euskaraz zientzia-gaiak jorratzen dituzten ia 100 idazkitxo idatzi ziana, 15 irrati-saiotxotan parte hartu izana, bi hitzaldi eman izana edota hiru bideotan parte hartu izana. Basauritarra, Garcia, ez, ezinezkoa da.
    Egia esan erantzun hau ez da existitzen, etorkinak (eta bere ondorengoak) euskararen galbidea baikara.

    • Peru Dulantz 2016-04-07 10:22

      Ederki adierazia. Zorionak!

    • Bale, eta umeek coach, bullying, like eta milaka hitz ingelesez esateak esan nahi du ingelesez arituko direla?

      Atzerritar askoren semeak, zorionez, ez dute beste erremediorik eta haurrak D ereduan daude. Baina zeinek betetzen dituzte A ereduko ikasleak gehienbat? Ba, batez ere, immigranteek, ijitoek eta espainol immigranteek.

      Begiratu datuak eta gero komentatu, msdez.

      Nahiago dut 1.000 euskaldun petoko herri bat Nafarroa iparraldean, 5.000 sasi euskaldun baino (D ereduan ikasitako-sasieuskaldunak barne).

      Zuk ingelesa ikasi eta menperatuta ere, ez duzu zure lagunekin hitz egingo. Euskararekin gauza bera gertatzen da. Ingelesa gainera, “guay” da eta euskara ez.
      Ez nahastu gure (denon) desioak eta zure ilusioak.

      Euskarak ez du bakarrik euskara ezagutzen duten pertsonak behar. Euskaltzaleak behar ditu, hizkuntza defendatu eta praktikatuko duena. Immigranteen artean, horiek %5era ere ez dira helduko.

      Euskarazko TB kate bat gehiago euskaraz dugu. ZE ONDO! AURRERA GOAZ!
      Ah, eta aldi berean 50 kate gaztelaniaz sartzen ditugu!! Emaitza: gizarte espainolizatuago, baina progre-utopiko asko pozik, pentsatzen dutelako aurrera egin dugula.

      Immigranteekin gauza bera. Nahiago dut immigranterik ez, horren ordez, 1.000 immigrante euskaldunpeto lortzen baditugu, baina aldi berean 200.000 erdaldun peto “lortzen” baditugu (nahiz eta sasieuskaldun izan).

      • Oso ondo, euskararen minorizazio-egoeraren errua immigrazio masiboaren ondorio da. Ez da hala, baina uste horretatik ez zara berehalakoan aterako, bistan da. Beraz, segi “analisi” patetiko eta tamalgarri horretan eroso.

        Hori oinarri hartuta, pasa gaitezen hurrengora: zer proposatzen duzu? Mugak ixtea? Immigranteak kanporatzea? Linaje-garbitasuna eskatzea?

        Eta azkenik, honek ikara berezia ematen du eta: zer dira zuretzat “espainol immigranteak”?

      • Jakinda aritu ahalko dira, ez jakinda ba ez, ta iruzkinan demostratu dizutena zera da, hemen jaiotako erdaldun elebakarrak ta espainia ta frantziatik etorritako erdaldun elebakar txuriak diala hizkuntzari atxikimen gutzien diotenak, beraien semeak aldiz…

        Inmigrazio gabe 9 milioi izango ginateke hemen txo, mundutik dauden euskaldunak bueltan badatozte ta euskal jatorria dutenak zenbatzen baditugu….

        Benetan nik ustet zuek nahiago dezutela espainia erdaldun elebakar bat, zuen ideiak euskarari kalte izugarria egiten dielako, horrela jendea uxatzen da , batzutan badirudi zuen helburua beste bat dan.

        Erosten dudan eroskin argentinar bat dago, euskaraz ikasi du, eroski hortan euskara ez dakitenak, edo heme jaio dira edo espainian.

        Berriro diot, Katalunian zeatik? Zuen teoria bidegabeak zirrikituak ditu leku guztietatik.

    • Natalia Gardeazabal

      txalo zaparrada Koldotxu, euskera irabazbidean jartzen saiatzen den beste Basauriar batengandik

    • Juanma Sarasola

      Bejondeizula, Koldotxu! Segi horrela.

    • Nik ez dut uste euskararen etorkizuna etorkinekin ziurtatuta egongo denik, hori zure burua engainatzea dela uste dut. Eremu erdaldunean ikastolen poderioz denok txikitan euskara gehiago erabili dugu baina nagusitzean, behintzat kasu gehienetan, euskararen erabilera murrizten da. Euskararekin harremana galdu duten horiek soilik haurrak izaterakoan jotzen dute berriro euskarara.

      Zuzeun askotan esandakoa da: Gurasoen artean erdaraz, guraso eta haurren artean euskaraz.

    • isolatutako gertakariak. Bilboko little africatik vuelta bat eman, euskaldun berrien eguneroa ikusteko 😉

  • Unai Oñederra

    Ona Koldotxu!
    Gotzon, zu orduan ez zara islamofoboa, islamismofoboa baizik, oso desberdina da! http://www.mrafundazioa.eus/eu/artikuluak/islamofobia-musulmanak-gaur-egungo-judutarrak-dira

  • Unai Oñederra

    Gotzon, jakina, gure emozio eta sentimenduak ez ditugu aukeratzen sortu egiten zaizkigu. Gure lana sentimendu-emozio horiek interpretatzea legoke, sentimendu-emozio horiek ongi bideratzeko. Musulman bat ikustean beldurra sentitzen duzu. Beldur hori, urlertzen dut nik, ez da zuk musulmanekin izan dituzun esperientzia txarrengatik, hedabideek zabaltzen dituzten berriengatik baizik. Hedabideek Islamofobia zabaltzen dute, aukeratzen dituzten albisteengatik eta albisteak ematen dituzten moduagatik.
    Beraz, kontuz barruan daramagun islamofoboarekin esaten dudanean, esan nahi dut konsziente egitea islamofobia horretaz, eta sentimendu hori (saihestezina) ongi bideratzea: ez gehiago ixtera, ez eskubideak murriztera, ez jendea baztertzera, baizik eta gehiago zabaltzera, besteen sufrimenduarekin gehiago enpatizatzera eta okerren dauden horiekiko jarrera integratzailea lantzera.

  • Ea, Unai, zergatik diozu «hedabideek zabaltzen dituzten berriengatik baizik»? Esan nahiko duzu «benetan eta objetiboki eta begien bistan gertatzen diren berriengatik», ezta? Edota asmatu egin dituzte hedabideek kurduen hilketak, yezarien hilketak, Bruselako hilketak? Eta horiek erreibindikatzeko komunikatuak, irakurri dituzu? Zeri egiten zaio hor erreferentzia, behin ta berriro? Zergatik hil zituzten Charlie Hebdokoak? Ateoak eta Alaren etsai zirelako. Oker banago esaidazu, esaidazu zuk, ez hedabide manipulatzaileek, zer ez den egia esaten ari naizen honetan.
    Arazoa da, Unai, zuk (eta paternalista askok) uste dutela jendea tontoa dela, islamismoaren aurka gaudela ez dakit nork manipulatuta, eta ez, gertaera eta jarrera objektiboek egin gaituzte islamismoaren etsai. Geure buruarekin pentsatzeko adina bagara, oraindik behintzat.
    Niretzako islamismoa eta faszismoa gauza bera direnez, zure parrafo hau osoa soberan dago, niri dagokidanez: «ez jendea baztertzera, baizik eta gehiago zabaltzera, besteen sufrimenduarekin gehiago enpatizatzera eta okerren dauden horiekiko jarrera integratzailea lantzera». Ok, joan Kurdistanera, eta Pakistango kristauengana, eta esaiezu horixe belarrira gozo gozo.

  • Nere Aburuz 2016-04-07 12:49

    Etorkinen miseriak eta beraienganako enpatiak ez luke Islamarekiko kritikarik baldintzatu behar.
    Herrialde hoietako biztanleei laguntze aldera gainera, etzait arazoaren muinera jotzea beste biderik otutzen.
    Perspektiba apur bat:
    http://www.counterpunch.org/2016/03/30/islamic-extremism-is-a-product-of-western-imperialism/

    • Zuk burka eraman beharko zendun islaman, eta gizonen foruetan debekatua egongo zinan, ez ahal da hori kritika bat funtzatzeko gauza? Hori gertatzen denean, zu morroitzen zaituzteneei, mendebaldeko imperiolismoaren biktimak direla pentsatzeak zerbaitetan lagunduko dizu?

      • Juanma Sarasola

        Islamak ez du burka eramaterik agintzen. Beste kontu bat da Islamaren interpretazio perbertso eta interesatua eginda emakumezkoei burka inposatzea, judaismoaren interpretazio batzuek emakume juduei besteak beste beso luzeko arropak eta gona luze-luzeak jantzaraztea, jokabide jakin batzuez gain. Eta orain dela hamarkada gutxi arte agintari katolikoek (erlijiosoek nahiz militarrek) Francoren diktadurapean janzkera eta jokabide jakin batzuk inposatzen eta beste batzuk debekatzen zituzten, gizonezko nahiz emakumezkoei (batez ere azken hauei).

        Janzkera eta jokaera arauen inposaketa horiek onartzen edota jasanda ere horietatik askatzeko indar aski ez duten gizarteen araberakoak dira, inposatzaileekiko harremanaren araberakoak. Badira burka eramaki duten musulmanak (haiei zergatia galdetzerik balego…), baita soilik hijab edo buruko zapia eramaki dutenak ere, eta baita ilea estali gabe eramaki dutenak ere. Eta duela gutxi arte bazeuden, Hego Euskal Herrian eta Espainiako estatuko gainerako lurraldeetan, burua mantilla batez estalita joatera derrigortutako kristauak (eta kristau ez zirenak) eta mezara ez joateagatik eta kristauak ez diren jokaerengatik kontu hartzen zitzaienak edota sozialki nahiz beste modu batez zigortuak zirenak.

  • Koldo eta Unaik kontatutako episodioei zerbait gehitzearren, jada hiru aldiz gertatu zait taberna, denda eta taxian hurrenez hurren itxuraz atzerritarra zenari espainolez egin eta berak euskaraz erantzutea, ondokoarekin euskaraz entzun ondoren.

    Holakoetan sortu ohi diren kulpa sentimendu eta ohiko poztasunak eta gero, asuntoak serio pentsarazi dit ezagutzen ez nuen baina antza nigan zegoen arrazakeriaz (espero dudana bestalde konpontzen joatea, ari naiz) eta “bertako” eta “kanpoko” etiketei buruz dugun kakanahasteaz.

    Artikulu honek argitara atera dituen euskal xenofobiak niri adierazten didana zera da, euskaldunok beste herrien tankerakoak garela, baita honetan ere.

    Ergelkeriak ez du distintziorik egiten.

  • Atzerritarrek Euskaldunoi egiten diguten keinu euskaltzale bakoitzeko, milaka keinu daude atzerritarrek euren bizimodu tipikokoetara egidakoak. Hauek bai, isolatutako gertaketak, baino ingurunetik geure pentsamoldua indartzen dituen gertaketak hartzen dituguz bakarrik kontuan; horregaitik datuetara joan behar da. Eta goian ezan doren bezala, atzerritarrek euskaran daukoen interesa guztiz marginala da.

  • Nire auzoan lehen umeek euskaraz hitzegiten zuten, orain inork ere ez. Beraz zuek ematen dituzuen adibide bakoitzeko nik 10.000 ditut erakusten dutenak atzerritarren iritsiera masiboak eragin negatiboa duela euskaran. Eta guztiz logikoa da horrela gertatzea, begibistakoa da gero eta kanportar gehiago etorrita gero eta gutxiago erabiliko dela hizkuntza zapaldua.

    Azken 5 urteetan euskarak behera egin du: 1) Kalean 2) Etxeetan 3) Gazteengan 4) ESKOLETAN. Eta etorkinen eragina ondo dakigu eskoletan lan egiten dugunok. D ereduko eskolak osorik B eredura pasa dira, eta atzerritar andanarekin azken finean funtzionamendua A eredu batena da.

    Honetatik ondorioak edo euskarentzat bideorri egokia bakoitzak atera ditzala. Baina gezurrik ez. Ezkertiarren lobotomizazioak ez du mugarik. Zein aurresangarriak diren. Guztiek iritzi berdina gai guztietan, irainak eta guzti.

    Badirudi ergelkeriaren presentziak ez du distintziorik egiten, baina ideologia batzuetan metatzen dela. Euskaltzaleak ezker abertzalearen dominaziotik ateratzeko unea da. Edozein eztabaida sortzean badatoz bai gogoratzea zer esan behar dugun eta zer ez.

    • Hori da gaur egungo errealitate gordiña, batzuk nahiago dore burua lurpean hiskutatu eta gertakari isolatuekin irudikatutako mundu baten barruan bizitzen. Gauza da, hemen ez garela geratuko, eta ingurumena euskaldunontzak, gero eta arrotzagoa gertauko jakula.

    • Peru Dulantz 2016-04-08 09:14

      Bada, nik esango nuke euskararen erabilerak izan duen atzerakadan etorkin berrien eragina oso-oso txikia izan dela, eta askoz eragin handiagoa izan duela hemen bertan jaiotakoen utzikeriak eta kultura soziolingustikorik eza. Nire auzoan ez dago etorkinik, eta eskolan oso-oso gutxi, baina guraso euskaldun askoren seme-alabek ez dute euskaraz hitz egiten, eta ez dute egiten gauza ez direlako, eta gauza ez direlako ez dute egiten… Etorkinen errua? Bazi zera!!

    • Ba ez, ergelkeriaren presentziak ez du distintziorik egiten, 20 mila dira urtero etortzen diran Espainiarrak EAEra bizitzera, ze etorkinei buruz ari zara? Nun bizitzen zea hainbeste euskara entzuten zala len ta orain atzerriko etorkinei “esker” ia entzuten ez dala?

      Hizkuntza zapaldua ez dutela ikasi nahi? Errazagoa da kamerundar batek arnasgunean euskara ikastea, Espainiar edo Frantziatik etorritakoak baino, ta hori bai dela egia, egia dan bezalaxe, euskararen beherakada, espainiar ta frantziar erdaldun elebakarrei zor diegula gehien bat.

      Zeatik entzuten dezu euskara gutxiago? Lehen euskara ama hizkuntza zutenak euskara ama hizkuntza zutenekin ezkontzen zialako gehio agian? Ta oain aldiz, euskara ama hizkuntza dutenak, gazteleradun elebakarrekin ezkontzen dialako gehio?Ta hori zer eragiten du etxean? Gaztelera izatea etxe hortako hizkuntza.
      Baina ikusi nahi ez dezutenentzako….

      Zer erran ETBri buruz? Edo Funtzionarioen euskalduntzeari buruz, zeatik Balearretan ta Katalunian derrigorrezkoa dute Katalana funtzionario izateko ta hemen ez?

      Zure tentelkeriaren aburuz, etorkinengatik, baina han etorkin gehio daude, nola da posible orduan?
      Arrazoirik ez dezulako agian? Gehiegi horraino irits zaitezen?

      Arnasgune baten egon nintzen azkeneko aldian, dendari afrikandar batek, mundu guztiari gazteleraz saltzen zizkon, herriko gehienak ezagutzen zitun.
      Afrikandarra euskara zekin ta nik euskaraz erosi nion, nola da posible? Zeatik euskaldunak gazteleraz erosten zioten? Atzerritarraren erruarengatik? Ezinezkoa zan herrikoak ez jakitea berak euskara zekienik, orduan?
      Zeatik koadrila bati zuzendu nintzanean zerbait galdetzeko, gazteleraz ari zian ta nik euskaraz galdetu ta geo, beraiek euskaraz erantzun, ta geo zuzenean beraien artean gazteleraz jarraitu zuten?

      Zeatik gurasoak beraien artean gazteleraz egiten zuten barra barra, umeek beraien artean ere, ta batzen zianean denak euskaraz?

      Afrikandarra izan ezik denak txuriak zian, baina herrian bakarrik %75a euskalduna, nortzuk ustezu erdalduntzen dutela herri hori? Euskaraz zekien afrinkandarra edo herrian zeuden gazteleradun elebakarrak?

      Zeatik entzuten ditut lanean ama hizkuntza duten euskaldunak barra barra gazteleraz atzerritarrik ez badago lanean? Bi gazteleradun elebakar dituzte ta 23 dia.

      Ta gazteleradun elebakar hoietatik bat hemengoa ta bestea beste erkidego batekoa.

      Baina tira zuk badiozu errua beste estatuetako atzerritarrak dutela, babu asko izango dituzu zure tentelkeriak sinistu ditzaten.

    • Irakasle bat, besteak beste immigranteak euskalduntzen dituena. 2016-04-08 15:27

      Nik atzeritarrei euskara klase ematen diet.
      Euskara ikasteko ahaleginik egiten badute, ni hunkitu egiten naiz.
      Gutxiengoa dira, baina badago baten bat. Gehienak, BEHAR akademikoengatik, umeak batik bat.

      Errealitatea da gehienek ez dutela interes handirik. Batzuek zer nolako ahalegina egin behar duten ikusita, gorrotoa diote euskarari.

      Askotan entzun behar dut honen antzekoa: “A mi no me gusta el euskera. Estoy hasta los cojones.” (nire ikasle Paraguayar ohi baten hitzak)

      Hegoamerika eta Afrikar batzuek ikasteko ohitura eta kultura handirik ez dute. Nagusiak direlarik etorri badira (8 urtetik aurrera), askotan ia ezinezkoa da D ereduan aurrera egiterik (batzuek beste ikasgaietan ere zailtasunak dituzte). Salbuespenen bat ikusi dut, txinatar, errumaniar edo Europa Iparraldeko herrietako baten batekin (ez dira nire ikasleak izan baina komentatu didate). Hegoamerikarren batekin ere, baina jatorri euskaldunak zituenekoekin.

      Ikuspegi analitiko, orokor eta errealista duen edozeinek ikus dezake gaur egungo immigrazio masiboak ez diola euskarari inolako mesederik egiten. Hori ageri-agerikoa da.

      • Etorkin hoiek arazo berberak dituzte gaztelerarekin? Ingalaterran, Alemanian… zeatik ikasten dute hango hikuntzak? Ba hemen bezala, behar izango dutelakoan edo behartutak daudelako.

        Gauza da zailtasunak jartzerakoan ta derrigorrezkoa ez izanda gaztelerarekin nahiko degulako, jendeak bere buruari erantzunkizuna kentzeko, euskara gorrotatzen dutela ta horrelakoak botatzen dituzte.

        Matematikak gaizki daraman ume bat bezala, edo hizkuntza edo beste ikasgai bat.

        Baliabide eskasak, derrigortasun eza…. Hori kendu ta ikusiko genuke nola euskara zabaltzen dan izugarri denbora gutxitan.

        Emigratu izan beharko bagenu ta goazen herrialdera ikusiko bagenu dakigun hizkuntzarekin nahiko degula, gutako zenbat ikasiko zuketen hango hizkuntza derrigortua egon gabe? %1a,%2a?

        Kataluian ta Balearretan bezala funtzionario izateko euskara derrigorrezkoa izango bazan, zer gertatuko litzateke?

    • Hara, Batzokirako errekrutatzailea agertu zaigu ba!

      • Earra, Ander, hori da hori luzitzea eta zure auzoko batzokirako merituak egitea!
        Zure hitzetan: <>

        Star Trek, OVNIak, abdukzioak, Cuarto Milenio, CSI Arkaute… (hurrengorako ideiak emoten nabil)

        • Anderren hitzetan: “Ezkertiarren lobotomizazioak ez du mugarik. Zein aurresangarriak diren. Guztiek iritzi berdina gai guztietan, irainak eta guzti.”

          Eta hau be, de traka: “Badirudi ergelkeriaren presentziak ez du distintziorik egiten, baina ideologia batzuetan metatzen dela. Euskaltzaleak ezker abertzalearen dominaziotik ateratzeko unea da. Edozein eztabaida sortzean badatoz bai gogoratzea zer esan behar dugun eta zer ez.”

          (lehen ez dut ondo publikatu)

  • Euskarak jasaten duen utzikeria ez da etorkinen errua, nahiz eta hauek etortzerakoan erdaldun elebakarren ehunekoa handitu. Nire aburuz bizi garen erdal atmosferaren errua da, ez dezagun ahaztu euskarak isolamenduaren ondorioz biziraun zuela. Hala ere, euskaldunok ez diogu orokorrean diglosia egoera honi aurre egiteko erremediorik jartzen: Euskaraz ondo hitz egiteko utzikeria, euskaraz ondo idazteko utzikeria, euskaraz kontsumitzeko utzikeria…

  • Euskaldunon bizi-abitataren pikutara joate honen errua ez da etornikena, ez. Geurea duk, geure lurraldea atzerritarren inbasio honen kontra ez aurka egiteagatik. Ez zoilik aurka ez egiteagatik, baizik palmero, kolaboratzaile eta kintakolumnista moduan hitz eta lan egiteagatik.

    Ikusten dodanez batzuek hemen horaindino ez duzue sufritu multikultura zeuen herrietan, herri txiki eta isolatuetan biziko zaretelaren esker. Zuon humeak ez doaz eskola emultikulturagarri batetara, sortea dozue, ez egizue lan zuen zortea alderatzearen alde. Joan zaitezte inbadituta dagozan herri batera ia ikusten dozuena euskal herriarekin zer ikusirik daukan.

    • Peru Dulantz 2016-04-08 13:06

      Esaten duzuna kontuan hartzekoa izango da, baina berriz diot: ez da hori artikulu honetan salatzen den egoeraren atzean dagoen eragile nagusia, ezta gutxiagorik ere.

    • Bartzelonako multikutura bizi izatea ere kontatzen du? Edo hemengo hiriburu batena? Sufritu? Zer sufritu duzu zuk? Ta zergatik? Nola? Ta hemengoekin sufritu dutenak? Gaztea nintzenean hemengo koadrila askok, burrukan egiteko gelditzen ziran, jendea jipoitzen zuten jipoitzeagatik…. Ta ez ziran etorkinak.

      • etxean zaborra badaukazu, ez zoaz kalera zabor gehiago ekartzera, Diogenesen moduan

        • Zaborra zuretzako, etorkinekin bizi ta ibilitakoa naizen aldetik ta zure iritzi aurkakoa izanda, zuk zara herri txiki batean denok bizitzen omen garela uste duzuna.

          Jende emigratzen duenean, orokorrean bizitza duin ta lasaia izateko da, gutxiago eskatzen dute, serbitzu publikoak gutxiago erabiltzen dituzte, ta ahal dutenean lan egiten dute, gu bezalaxe, denetarik bait dago leku guztietan.
          Ta nahi dezun moduan jar zaitezke baina ez dira beste estatuko etorkinen errua, estatu hontako ta frantziako estatu ta biztanlearenak baizik.

          Erosten dudan eroskian, hobekien hitzegiten duenetako bat, argentinarra da, bere ustez ez da ulergarria hemen bizi ta esfortsurik ez egitea euskara ikasteko.
          Eroski hortako langileen %40a euskara ez dakienean, ta gehienak hemen edo espainian jaiotakoak direnean.

          Etorkinak?

          • Argi hau borstgarrienzutabetarri hori, euskaldunok ez gare basco honak, ta argentinarro edo ta magrebiarrek geuk beino askosas era hobeuau eingo dore batue ta txapelie burun eroan; guk ezin diagu ezta EGAik atera ta burue laukitute daukagu. Ta deno izangho da zekulian ikusita ez dagon euskalerri biribile, bilboko autonomi kalean ikusten dan modun, hantze eingo dozuz eroski barrun mami honak, iparragirre abeslaria bera zutik ta pozik ipiniteko aiine.

  • Hemen ez dakit inork errua bota dien atzerritarrei, baliteke. Errua gurea huts egiteagatik eta konkistatzaileena dela esango nuke. Baina inmigrazioak ekartzen duen kaltea ukatzea ez dago ondo, egiari zor bada ere. Eta inmigranteak noski guztiak dira: español, frantses zein gainerako berriak. Baina oraindik gehiago etortzeak hizkuntzaren atzerakadan eraginik ez duela pentsatzea adoktrinatua egotea da.

    Atzo bertan ateratako artikuloa:

    “Euskara maila kaskarra dute ikasleek, inoizko kaskarrena.”

    http://www.naiz.eus/hemeroteca/gaur8/editions/gaur8_2016-04-02-07-00/hemeroteca_articles/ausartuko-ote-gara-oraingoan

  • Ez zun eragingo hemen gauzak ondo egin ta gero, zergatik Katalunian ikasten dute? Behartutak daudelako, hemengo ikasleak hango unibertsitatera dihoaztenean, edo Katalana ikasten dute (nahiz ta inoiz harremanik ez izan hizkuntz horrekin) edo unibertsitatea utzi beharko zuketen.

    Zergatik hemen ez? Ez da etorkinengatik. Etorkina datorrenean intergratu nahi da orokorrean ta eskatzen zaiona egiten du (logika baten barrun),nortzuk dira nahi dutena egiten dutena?
    Beste erkidegoetako atzerritarrak, hau da Espainia ta frantziarrak, hoiek datozenean, paperak dituzte ta eskubide guztiak, baita euskarari uko egitearena, ta nola erdararekin jada “integratuak” daude ta guri gaizki “iruditzen” ez zaigunez….

    Kamerunetik datorrenari, berdin zaio euskara edo alemana ikastea, han dagoena ikasiko du lenbailen bizitza irabazi ahal izateko,frantziarrak ta espainiarrak aldiz…

    Ta berriro diot, ditugun menpeko legediarekin, posible litzateke gizarte osua 10 urteren bueltan euskalduntzea, zergatik ez da egiten?

  • Unai Oñederra

    Soka luzea ekarri du artikulu ziztrin batek. Ikusten da asko dugula oraindik hitz egiteko. Amelia Barquinen azken postarekin amaitzearren: “Tus padres son un poco pesaos con eso del euskera ¿no?” https://abarquin.wordpress.com/2016/04/06/tus-padres-son-un-poco-pesaos-con-eso-del-euskera-no/

    • Hurrengo baterako gordeko dut galdera…
      Ea, Unai, zergatik diozu «hedabideek zabaltzen dituzten berriengatik baizik»? Esan nahiko duzu «benetan eta objetiboki eta begien bistan gertatzen diren berriengatik», ezta? Edota asmatu egin dituzte hedabideek kurduen hilketak, yezarien hilketak, Bruselako hilketak? Eta horiek erreibindikatzeko komunikatuak, irakurri dituzu? Zeri egiten zaio hor erreferentzia, behin ta berriro? Zergatik hil zituzten Charlie Hebdokoak? Ateoak eta Alaren etsai zirelako. Oker banago esaidazu, esaidazu zuk, ez hedabide manipulatzaileek, zer ez den egia esaten ari naizen honetan.
      Arazoa da, Unai, zuk (eta paternalista askok) uste dutela jendea tontoa dela, islamismoaren aurka gaudela ez dakit nork manipulatuta, eta ez, gertaera eta jarrera objektiboek egin gaituzte islamismoaren etsai. Geure buruarekin pentsatzeko adina bagara, oraindik behintzat.
      Niretzako islamismoa eta faszismoa gauza bera direnez, zure parrafo hau osoa soberan dago, niri dagokidanez: «ez jendea baztertzera, baizik eta gehiago zabaltzera, besteen sufrimenduarekin gehiago enpatizatzera eta okerren dauden horiekiko jarrera integratzailea lantzera». Ok, joan Kurdistanera, eta Pakistango kristauengana, eta esaiezu horixe belarrira gozo gozo.

      • Jarrera objetiboaek? Sodladu kristauak egunero milaka hiltzen dituzte hortik, judutarrak ere, beste erlijio askotarikoak ere, zertaz ari zara?
        Bruselasekoa? Zergatik gertatzen da hau? Egun batean esnatu zirelako batzuk ta horrela jadungo dugula erran zutelako?
        Terorismoagatik erahildakoak dorre bikiak suntsitu ta gero, ez dira bortizkeria orokorraren hildakoen ezta %1a, zertaz ari zara?

        Zer jasaten dute Islama erlijioa dutenek kristau ta beste erlijioa dutenengandik?
        Nortzuk muturtu dituzte herrialde hoiek?
        Hori guztia zuri bost, behatzarekin seinalatzen dutenean zuk ilargila begiratzen duzulako.

  • Zer etorkin eta zer etorkin-ondo?
    Espainia ta Frantziaren zeharo menpekoak garelako, eta euskararen beharrik ez daukatelako ia, EZ DUTE EUSKARA IKASTEN:
    1. Kanpotik datozen gehienak: Espaniatik, Frantziatik, Paraguaytik, Argentinatik, Maroccotik, EEBBtatik (eta abar , eta abar).
    2. Kanpotik etorritakoen seme-alaba askok.
    3. Jatorriz bertokoak diren askok eta horietako zenbaiten seme-alabek.
    4. Herri erdaldunduetan hazi eta herri oraindik euskaldunetara bizitzera joandako asko eta askok (Bilbotik Lekeitiora, edo Donostiatik Altzora, edo Altsasutik Arbizura…).
    5. Erakunde politiko eta sindikal abertzale pedigridunetako kide askok eta askok.
    6. Erakunde publiko gehienetako agintari abertzale gehienek.
    7. Eta jarrai dezakegu hatzamarrak gogortu arte…
    Arazoa ez dira etorkinak.
    Arazoa da ez herri asimilatua eta makurtuarazia garela, eta ez daukagula ez borondaterik, ez tresnarik ere, etorkinei ikusrarazteko euskara ikasi beharko luketela.
    Nire herrian, duela 100 urte bertara bizitzera etortzen ziren etorkinak, izan Barakaldokoak, izan Nafarroako Erriberak edo beste edonongoak, euskara ikasi beste erremediorik ez zeukaten.
    Artean euskaldunak ziren gure aiton-amonak. Euskaraz bizi ziren.
    Sindikatu edo alderdi abertzalerik gabe ere.

  • Atal hau soberan dago, okerra baita:
    “6. Erakunde publiko gehienetako agintari abertzale gehienek.”
    Izan ere, horiek beste kapitulu bateko gaia dira: Euskaraz jakin baina ERABILTZEN EZ DUTENAK, hain zuzen.

  • Aparteko aipamena merezi dute, nire uste apalean, alderdi eta sindikatu abertzale-abertzaleetako kideak izan, euskaltzale amorratu gisa agertu, eta espainiera / frantses ia hutsean bizi diren horiek guztiek.
    Bereziki alkate, zinegotzi, parlamentari, sindikatu-ordezkari eta abarren kasuan.
    Horiek ezinbesteko laguntza baitira unionistek herri hau desegiten jarrai dezaten, eta etorkinek (atzerritar zein ez) euskara ikasteko beharrik igarri ez dezaten.

  • Chenofoboa izanen behar dot, zeren gustoko daukat mendibatera igo eta han bidean, euskaldunekin topo egin. Ez Lima, ez Atlas eta ez edozeiz bezte munduko mendi bat igotzen nabilen giroa; mendi euskaldun bat igotzen hari naizena baino, euskaldun betiko familiez josia.

  • Erdaldunak gehiengoa badira, zail xamar ikusten dut mendizaleak (orokorrean) mendira joaterakoan giro euskaldun elebakar batean murgiltzea soilik, ta jada giro euskaldun hori leku askotan apurtua dago, erdaldunengatik, ta ez dut uste gehienak beste estatuetako etorkinak diranik.
    Beraz giro hori zapuzten bazzaizu, ez da argentira ta horrelakoengatik izango orokorrean, ta berdina hondartza edo beste zerbait jartzen badezu.

  • Orain txarto dago, txarrera ez joatea da gauza. Jarrera egokia behar da; gertatzen hari diren gauzak normal, desiragarri eta txalogarri bezala edukitzea, ez da aurrera aterakodan herri baten jarrera, baizik eta bere desagertzea besarkatu duenarena.

  • Unai Oñederra

    Gotzon zutaz akordatu naiz aste honetan pare bat artikulu irakurtzean. Hala diozu: “Ea, Unai, zergatik diozu «hedabideek zabaltzen dituzten berriengatik baizik»?” Hedabideek ez dute errealitate guztia islatzen. Hedabideek erabakitzen dute zer bihurtu albiste eta zer ez. Eta hautatzen duten gertakariari nahi dioten ikuspegia/irakurketa ematen diote. Zenbait gauza ez dira hedabideetan azaltzen baina gertatzen dira. Eta alderantziz, gertakari isolatu bat errealitate orokor gisa azal dezakete.
    Harira. Islamofobiaren kontura (zu ez zara islamofoboa, islamismofoboa baizik, oroitzen dut):
    1. Le Monde diplomatiquen, hilabete honetan: Imanes lejos de los estereotipos artikulua (http://www.monde-diplomatique.es/?url=articulo/0000856412872168186811102294251000/?articulo=06977b22-dafd-4a2d-b806-de43dc4e3a03). Halaxe dio “A menudo, los medios de comunicación funcionan como una caja de resonancia de estos discursos [islamófobos]. Así la mitad de los 831 artículos publicados entre 1995 y 2008 en cuyos títulos se mencionaba a los imanes trataban sobre individuos “expulsados” o “en proceso de expulsión”. […] Este tratamiento mediático y político centra la atención en situaciones expcepcionales […] De los 2500 lugares de culto musulmanes […] sólo 31 imanes fueron expulsados entre 2001 y 2011″
    2. Gaurko Noticias de Gipuzkoan: http://www.deia.com/2016/04/16/sociedad/euskadi/no-queremos-caer-en-la-utilizacion-de-la-violencia-islamista “Francisco Jiménez es muy crítico con el tratamiento que los medios de comunicación están dando a los atentados cometidos por islamistas”.
    Horixe ba: atentatuak benetakoak dira, kontua oso larria da, islamaren izenean zenbaitzuk sarraski ikaragarriak egiten dituzte. Baina hortik beldur giroa zabaltzera eta islama indarkeria honekin lotzera pasatzera, musulman guztiak konplizeak balira bezala, urrats bat dago. Giro eta sentimendu horren orokortzea hedabideen lana izan da, hein batean.

  • Parisko atentatuak egin zituzten tipoak, Bruselaseko Molenbek auzoan egon ziran babeztu ta iskutatuak, gehiengo musulmana daukan auzoa.

    http://www.informacionsensible.com/news/8504/Los-vecinos-de-Molenbeek-se-encargaron-de-mantener-escondido-a-Abdeslam/

    Eurenetakoak zirelako, euren helburu berberak zeukatelako, Islamiar proselitismoa bezteen gainetik ipinikeran zabiltzalako. Askok ezin dute hau ulertu, endofobiarekin eta xenofiliarekin hezi eta galdu egin direlako. Edo ta atzerritarrak direlako eta ez zahielako komeni. Badira ere, tesi xenofiliko eta endofikoekin lerrotatuaz, dirua eta ikusgarritasuna irabasten dutenak.

  • Patxi Azparren

    Niri gertatuko pasadizoa. Duela 14 urte Pasaiara etorri giinen bizitzera. Horietako batean, orain dela pare bat urte, herriko ileapandegi batean ondoa eser zen emakumea hizketan hasi zitzaidan (erderaz), hizketan hasi nintzelarik hona esan zidana: ” ¿usted no es de aqui no?, yo llevo toda a vida aqui y no le conozc, con ese acento que tien ¿es usted hondureño?

Utzi erantzuna

Zure e-posta helbidea ez da argitaratuko. Beharrezko eremuak * markatuta daude